• Hordaland

Naturlig onsdag: Hva betyr klimaendringene for helsen?

Tid: 06.03.2019 kl. 19:00-21:00

Sted: Krohnhagen kafé og veksthus, Kong Oscars gate 54, Bergen

Kloden har kanskje feber, men hva med oss? Hvordan påvirkes helsen vår av klimaendringene? Er det sant at malaria kan finne veien til Norge? Og har egentlig luftkvaliteten på Danmarksplass noe å si?

Regn, Bryggen i Bergen

Foto: Mona Maria Løberg / Naturvernforbundet Hordaland.

Finn arrangementet på Facebook

I denne utgaven av Naturlig onsdag tar vi tempen på helseutfordringene knyttet til klimaendringene, og hva vi kan gjøre for å unngå dem.

Først ut er Lars T. Fadnes, forsker og allmennlege, som vil gi oss en introduksjon til sammenhengene mellom klima og helse.

Deretter vil Jon Bratberg, assisterende kommuneoverlege i Bergen, fortelle oss om hvilke klima- og miljøutfordringer som påvirker folks helse i denne byen, hvilke tiltak som gjøres og hvordan du og jeg kan bidra.

Annika Rødeseike, psykolog med master i klimapsykologi vil så gi oss et innblikk i klimapsykologiens verden. Hvordan påvirker klimaendringer vår psykiske helse? Og hvilke psykologiske mekanismer er det som får oss til å ta/ikke ta klimavennlige valg?

Til slutt vil det bli mulighet for å stille spørsmål til innlederne.

Velkommen!

Arrangører: Naturvernforbundet Hordaland og Klima=Helse.
----------------------------------------------------------------

NATURLIG ONSDAG
er en faglig og sosial møteserie om natur, miljø og smarte løsninger. Her kan du knytte kontakter og utvikle gode ideer. Møteserien arrangeres en gang i måneden og er gratis og åpen for alle.

Er du sulten kan kafeen by på deilig og rimelig mat.

KLIMA=HELSE
er kveldens medarrangør. Det er en studentorganisasjon som har som formål å formidle sammenhengen mellom klima og helse, og inspirere folk til å ta valg som gagner begge deler.

VIL DU VITE MER?
Bli medlem og støtt arbeidet vårt: naturvernforbundet.no/medlem/
Bli med som frivillig! Kontakt oss på mail.
Følg oss på Facebook for å holde deg oppdatert.

Spørsmål? hordaland@naturvernforbundet.no / 55300660

Hordfast natur

Naturvernforbundet ber Os kommunestyre avvise forslag om hurtigbehandling av Hordfast

Os kommunestyre skal tirsdag 24. september behandle forslag om at videre planlegging av Hordfast skal bli gjennomført av Statens vegvesen som ansvarlig planlegger. Statens vegvesen har foreslått at kommunene nå tar over ansvaret for reguleringsplanarbeidet. Naturvernforbundet støtter dette forslaget og ber om at de vanskelige avveiningene i Hordfast-planene blir behandlet med størst mulig demokrati. Os kommune må ikke abdisere i denne saken som kan gi uopprettelig skade på verdifull natur på Søre Øyane, på Tysnes og på Stord.

Hordfast

Stans Hordfast!

Der Hordfast er enkelte partiers våte drøm, er monsterveiprosjektet også svært dårlig nytt for både klimaet og for den verdifulle myren, regnskogen og kystlandskapet som blir ødelagt. Derfor foreslår vi at vi lager nasjonalpark - ikke motorvei!

39077813_2305412002807400_553430197064433664_o
BLI MED PÅ PLASTJAKT

Strandryddedag på "Passion for Ocean"-festivalen

22.08.2019

I forbindelse med Passion for Ocean Festivalen i Bergen blir det strandrydding fredag 30. august. Vi drar ut med båt, rydder den vakre norske strandlinjen og har det hyggelig sammen. Det blir også noen fine overraskelser underveis, så sett av dagen!