• Hordaland

Naturlig onsdag: Hva betyr klimaendringene for helsen?

Tid: 06.03.2019 kl. 19:00-21:00

Sted: Krohnhagen kafé og veksthus, Kong Oscars gate 54, Bergen

Kloden har kanskje feber, men hva med oss? Hvordan påvirkes helsen vår av klimaendringene? Er det sant at malaria kan finne veien til Norge? Og har egentlig luftkvaliteten på Danmarksplass noe å si?

Regn, Bryggen i Bergen

Foto: Mona Maria Løberg / Naturvernforbundet Hordaland.

Finn arrangementet på Facebook

I denne utgaven av Naturlig onsdag tar vi tempen på helseutfordringene knyttet til klimaendringene, og hva vi kan gjøre for å unngå dem.

Først ut er Lars T. Fadnes, forsker og allmennlege, som vil gi oss en introduksjon til sammenhengene mellom klima og helse.

Deretter vil Jon Bratberg, assisterende kommuneoverlege i Bergen, fortelle oss om hvilke klima- og miljøutfordringer som påvirker folks helse i denne byen, hvilke tiltak som gjøres og hvordan du og jeg kan bidra.

Annika Rødeseike, psykolog med master i klimapsykologi vil så gi oss et innblikk i klimapsykologiens verden. Hvordan påvirker klimaendringer vår psykiske helse? Og hvilke psykologiske mekanismer er det som får oss til å ta/ikke ta klimavennlige valg?

Til slutt vil det bli mulighet for å stille spørsmål til innlederne.

Velkommen!

Arrangører: Naturvernforbundet Hordaland og Klima=Helse.
----------------------------------------------------------------

NATURLIG ONSDAG
er en faglig og sosial møteserie om natur, miljø og smarte løsninger. Her kan du knytte kontakter og utvikle gode ideer. Møteserien arrangeres en gang i måneden og er gratis og åpen for alle.

Er du sulten kan kafeen by på deilig og rimelig mat.

KLIMA=HELSE
er kveldens medarrangør. Det er en studentorganisasjon som har som formål å formidle sammenhengen mellom klima og helse, og inspirere folk til å ta valg som gagner begge deler.

VIL DU VITE MER?
Bli medlem og støtt arbeidet vårt: naturvernforbundet.no/medlem/
Bli med som frivillig! Kontakt oss på mail.
Følg oss på Facebook for å holde deg oppdatert.

Spørsmål? hordaland@naturvernforbundet.no / 55300660

Fjordkryssing bjørnafjorden Foto Statens vegvesen
Debatt om den største saken i nye Vestland dette valget:

Veien mot Hordfast – et miljø- og bompengemareritt

Torsdag 29. august fra 19:00 - 21:30 inviterer vi til valgdebatt på litteraturhuset om Hordfast, monsterveiprosjektet som er dårlig nytt for både klima og naturmangfold. Dette ligger an til å bli den største og kanskje viktigste saken for vår region dette valget.

Inviterer til kommunevalgets viktigste miljødebatt:

Det store naturtapet - Nok er nok av bit for bit!

Tirsdag 20. august fra 19:00 - 21:30 inviterer vi til politisk debatt på Litteraturhuset. Her utfordrer vi alle partienes toppkandidater i Bergen til å vise om, og hvordan de vi stanse naturtapet og ta byen vår i en retning fra grått til grønt.

Endelausmarka, ny motorvei på E39 Rådal Foto Statens vegvesen Hawkeye
LANSERER VISJON FOR BERGEN 2030

Nok er nok av bit for bit!

11.06.2019

Bit for bit bygges naturen vår ned - også i Bergen. Siden 2010 har areal tilsvarende hele Bergen sentrum gått fra grønt til grått. "Gode, Grønne Bergen - en by for bier og bergensere" er Naturvernforbundet Hordalands visjon for et Bergen som i 2030 er Norges grønneste storby, en by der natur ikke lenger ødelegges bit for bit.