• Hordaland

Naturlig onsdag: Hva betyr klimaendringene for helsen?

Tid: 06.03.2019 kl. 19:00-21:00

Sted: Krohnhagen kafé og veksthus, Kong Oscars gate 54, Bergen

Kloden har kanskje feber, men hva med oss? Hvordan påvirkes helsen vår av klimaendringene? Er det sant at malaria kan finne veien til Norge? Og har egentlig luftkvaliteten på Danmarksplass noe å si?

Regn, Bryggen i Bergen

Foto: Mona Maria Løberg / Naturvernforbundet Hordaland.

Finn arrangementet på Facebook

I denne utgaven av Naturlig onsdag tar vi tempen på helseutfordringene knyttet til klimaendringene, og hva vi kan gjøre for å unngå dem.

Først ut er Lars T. Fadnes, forsker og allmennlege, som vil gi oss en introduksjon til sammenhengene mellom klima og helse.

Deretter vil Jon Bratberg, assisterende kommuneoverlege i Bergen, fortelle oss om hvilke klima- og miljøutfordringer som påvirker folks helse i denne byen, hvilke tiltak som gjøres og hvordan du og jeg kan bidra.

Annika Rødeseike, psykolog med master i klimapsykologi vil så gi oss et innblikk i klimapsykologiens verden. Hvordan påvirker klimaendringer vår psykiske helse? Og hvilke psykologiske mekanismer er det som får oss til å ta/ikke ta klimavennlige valg?

Til slutt vil det bli mulighet for å stille spørsmål til innlederne.

Velkommen!

Arrangører: Naturvernforbundet Hordaland og Klima=Helse.
----------------------------------------------------------------

NATURLIG ONSDAG
er en faglig og sosial møteserie om natur, miljø og smarte løsninger. Her kan du knytte kontakter og utvikle gode ideer. Møteserien arrangeres en gang i måneden og er gratis og åpen for alle.

Er du sulten kan kafeen by på deilig og rimelig mat.

KLIMA=HELSE
er kveldens medarrangør. Det er en studentorganisasjon som har som formål å formidle sammenhengen mellom klima og helse, og inspirere folk til å ta valg som gagner begge deler.

VIL DU VITE MER?
Bli medlem og støtt arbeidet vårt: naturvernforbundet.no/medlem/
Bli med som frivillig! Kontakt oss på mail.
Følg oss på Facebook for å holde deg oppdatert.

Spørsmål? hordaland@naturvernforbundet.no / 55300660

Endelausmarka, ny motorvei på E39 Rådal Foto Statens vegvesen Hawkeye
LANSERER VISJON FOR BERGEN 2030

Nok er nok av bit for bit!

11.06.2019

Bit for bit bygges naturen vår ned - også i Bergen. Siden 2010 har areal tilsvarende hele Bergen sentrum gått fra grønt til grått. "Gode, Grønne Bergen - en by for bier og bergensere" er Naturvernforbundet Hordalands visjon for et Bergen som i 2030 er Norges grønneste storby, en by der natur ikke lenger ødelegges bit for bit.

Generell plakat krabbe
Plastjakten Hordaland

Plastutstilling på Herdla museum

21.05.2019

Plast er et allsidig materiale som har ført til utviklingen av mange nyttige produkter som vi bruker hver dag. Dessverre er det slik at en del av plasten vi bruker havner på avveie og ut i naturen; "men hvorfor er det dette et problem" spør vi oss i vår nye spennende, fargerike og inspirerende plastutstilling.