Naturlig onsdag: Hva gjør naturen for oss?

Tid: 03.05.2017 kl. 19:00-21:30

Sted: Amalies Hage, Bergen Offentlige Bibliotek

Hva gjør egentlig naturen for oss? Hvordan kan vi lære av den? Og hva er vel mer naturlig enn å bli med Naturvernforbundet Hordaland på en lærerik kveld i den lune kafeen Amalies Hage på Biblioteket en vårkveld i mai, for å feire og bli bedre kjent med det som blomstrer og surrer utenfor?

Naturgledetur for å besøke elvemuslingen i Haukåsvassdraget. Foto: Mona Maria Løberg. Foto: Mona Maria Løberg

Hva gjør naturen for oss? Foruten kjøttmeisen ville skadeinsekter i hagen ha skapt større hodebry. Mistet vi i dag myrenes og skogenes ufattelige kapasitet for karbonlagring, ville Parisavtalens mål om en klode som ikke er mer enn 1,5 grader varmere i utgangen av århundre, virket som en fjern drøm. Hvem vet hvordan skotsk whisky ville smakt om det ikke var for den fabelaktige vannrensende elvemuslingen, som hver og én kan filtrere inntil 50 liter vann i døgnet? Korallrev hjelper oss å beskytte kystsonen fra stormskader, verdens økosystemer mater oss, gir oss materialer for å bygge hus, medisiner, rent vann og mye mer. Alt dette er verdt å ta vare på.

Meld deg på arrangementet på Facebook for fortløpende oppdateringer på program og innledere.

Direktesendingen følges også fra Voss, i kjelleren på Inside Voss (gamle Hotell Jarl).

Gjennom omtrent 3,8 milliarder år har arter og økosystemer i naturen utviklet løsninger for best å tilpasse seg sine omgivelser. Denne nitidige prosessen med forskning og utvikling, har gitt opphav til en del briljante løsninger, som mennesket gradvis griper i større grad. Bli med på Naturlig onsdag, når Naturvernforbundet Hordaland sin faggruppe for naturmangfold spør: Hva gjør naturen for oss? På hvilke måter gjør den det? Hvordan kan mennesket lære av naturens problemløsning?

#naturligonsdag

DIREKTE STREAMING:
bit.ly/NaturligOnsdagBergen

Følg Naturvernforbundet Hordaland på Facebook for annonsering av program og innledere for Naturlig onsdag våren 2017. Mens du venter på annonsering av vårprogrammet, kan du se videostrøm av alle Naturlige onsdager f.o.m. 2016 på YouTube, og lese møteomtaler på våre nettsider.

Gjør som omlag 60 andre - bli frivillig i Naturvernforbundet Hordaland du også! Les mer og meld deg på her. Spørsmål? hordaland@naturvernforbundet.no

Naturlig onsdag arrangeres av Naturvernforbundet Hordaland første onsdag hver måned kl 19:00 i den lune caféen Amalies Hage på Bergen Offentlige Bibliotek. Arrangementet er gratis for medlemmer av Naturvernforbundet og Natur og ungdom. Andre kan velge om de vil bli medlemmer i døra eller betale 50 kr. Betal med kort i døra, eller med appen SPING. I appen kan du kjøpe inngangsbillett, medlemskap eller støtte prosjektene våre. Last ned app til iphone: http://apple.co/2gY4eZS eller android: http://bit.ly/2gO5L0v.

Vil du finne ut mer om det som skjer?