Naturlig onsdag: Trenger Sykkelbyen støttehjul?

Tid: 01.02.2017 kl. 19:00-21:30

Sted: Amalies Hage, Bergen Offentlige Bibliotek

Hvordan kan vi gjøre det lettere å være syklist i Bergen? Hva har blitt gjort så langt, og hva kan det gjøres mer av? Kan vi lære noe av andre steder, som Trondheim? Trenger Sykkelbyen Bergen støttehjul? Spørsmålene står i kø, men trenger vi å stå i bilkø? Vi har vært så heldige å få med et svært spennende panel i håp om å komme et pedaltråkk nærmere en god sykkelvei videre for byen mellom de syv fjell.

Tråkk på for sykkel i byen! Foto: Thomas Rousing (CC BY 2.0)

Tråkk på for sykkel i byen! Foto: Thomas Rousing (CC BY 2.0).

Sykkelandelen i Bergen har over tid ligget på 3-4%. Bergen kommune har som mål å nå en andel på 10% innen 2019. Hvordan skal vi nå dette målet når andelen ikke har økt de siste årene?
De fleste er enige om at sykling er en super transportform for kropp, miljø og sjel. Hvorfor er det da så mange som foretrekker bilkø og bompenger? Hvorfor er Bybanen mellom sentrum og Kronstad stappfull av studenter som fint kunne syklet? Er bergensere spesielt makelig anlagt? Er de redde for regn selv om man kan sykle med regntøy?

Hvorfor har Trondheim en sykkelandel på 8%? De har jo ikke vesentlig bedre sykkelvær enn oss og det er bratte bakker i Trondheim også. Hva er det trønderne har forstått som ikke vi har fått til enda? Hvorfor er det ikke flere som sykler i Bergen selv om vi har bare veier det meste av året og det vitterlig er bygget ut en del sykkelveier de siste årene?

På kveldens møte vil vi se på erfaringer fra andre steder, hva som er gjort i Bergen, og hva det kan gjøres mer av. Vi vil trekke frem hvordan en elektrisk motor kan gjøre det lettere for flere bilister å velge sykkel, en transportform som er både morsom, praktisk, effektiv og miljøvennlig. Og vi vil se på hvordan vi kan være flinkere til å lære ungdom mer om fordelene ved å sykle, og ikke bare forberede dem på et liv som bilist. For alle reiser krever ikke at man tar med seg et tonn stål, to lenestoler og en sofa. Sykkel er selvsagt ikke hele løsningen, men økt sykkelandel inngår som en del av løsningen i realiseringen av en bærekraftig transportsektor.

Meld deg på arrangementet på Facebook for fortløpende oppdateringer.

Innledere i tandem
Ta turen på Naturlig onsdag 1. februar, når vi diskuterer disse spørsmålene sammen med Linda Eide (sykkelentusiast, forfatter og journalist i NRK), Einar Grieg (Sykkelsjefen i Bergen), Bjørn Carsten Ådland (sykkeloplanlegger, Miljøpakken, Trondheim kommune), Grethe Vikane (seksjonsleder og leder for byutredningen i Bergen 2017, Statens Vegvesen) og Mona Maria Løberg (Prosjektkoordinator Prøvekjøre.no elsykkel, Naturvernforbundet Hordaland). I tillegg kommer byråd for byutvikling Anna Elisa Tryti (Ap) og bystyrerepresentant Norvald Visnes (H).

Først blir det innlegg med vind i eikene, etterfulgt av debatt uten støttehjul, det hele ledet med stø hånd av Gunnar Wiederstrøm (spesialrådgiver, Opus Bergen AS).

Pakk sykkelveskene, og bli med på en viktig debatt om fremtidens Bergen!

#naturligonsdag

DIREKTE STREAMING:
bit.ly/NaturligOnsdagBergen

Følg Naturvernforbundet Hordaland på Facebook for annonsering av program og innledere for Naturlig onsdag våren 2017. Mens du venter på annonsering av vårprogrammet, kan du se videostrøm av alle Naturlige onsdager f.o.m. 2016 på YouTube, og lese møteomtaler på våre nettsider.

Gjør som omlag 60 andre - bli frivillig i Naturvernforbundet Hordaland du også! Les mer og meld deg på . Spørsmål? hordaland@naturvernforbundet.no

Naturlig onsdag arrangeres av Naturvernforbundet Hordaland første onsdag hver måned kl 19:00 i den lune caféen Amalies Hage på Bergen Offentlige Bibliotek. Arrangementet er gratis for medlemmer av Naturvernforbundet og Natur og ungdom. Andre kan velge om de vil bli medlemmer i døra eller betale 50 kr. Betal med kort i døra, eller med appen SPING. I appen kan du kjøpe inngangsbillett, medlemskap eller støtte prosjektene våre. Last ned app til iphone: http://apple.co/2gY4eZS eller android: http://bit.ly/2gO5L0v.

Vil du finne ut mer om det som skjer?