Naturvern- og strategihelg i Naturvernforbundet Hordaland

Fra 31.03.2017 kl. 17:00 til 02.04.2017 kl. 13:00

Sted: Lyngheisenteret på Lygra, Hordaland

Naturvernforbundet Hordaland inviterer alle frivillige og ansatte med på Naturvern- og strategihelg. Dette har vært en knallsuksess tidligere år, og vi ser fram til en helg med mye bra faglig og sosialt opplegg på vakre Lygra Gjestegård! Meld deg på i god tid for å sikre deg plass, og senest innen 27. mars.

Frivillige og ansatte på Naturvern- og strategihelg på Lygra i 2016.

Frivillige og ansatte på Naturvern- og strategihelg på Lygra i 2016. Foto: Naturvernforbundet Hordaland

Fredag 31. mars - søndag 2. april inviterer Naturvernforbundet Hordaland igjen frivillige og aktive til Naturvern- og strategihelg i vakre omgivelser på Lygra Gjestegård, ca. 45 minutter med båt fra Strandkaien i Bergen.

Meld deg på i skjemaet nedenfor. Arrangementet er også på Facebook. Meld deg på for fortløpende oppdateringer.

** Nedover på denne siden finner du det du trenger av praktisk informasjon om transport, mat og påmelding.

Image
Fantastisk natur på Lygra. Foto: Siri Vatsø Haugum.

Hva får jeg dersom jeg melder meg på?
Du vil få høre og delta i spennende innlegg/diskusjoner om natur- og miljøvern i fylket vårt, sammen med en gjeng trivelige og kompetente ressurspersoner i Naturvernforbundet Hordaland. Er du relativt fersk, er dette en ypperlig anledning til å tenke gjennom hva du vil din rolle i organisasjonen skal være!

Image
Natalia Skogland laget nydelig vegetarisk mat på strategihelgen 2016. Foto: Mona Maria Løberg.

Deltakeravgiften dekker to overnattinger på Lygra Gjestegård i vakre naturomgivelser, inkludert to dager med nydelig middag, lunsj og frokost. Det vegetariske alternativet kan varmt anbefales, men om du ønsker kjøtt, gi beskjed i påmeldingen, og vi vil forsøke å imøtekomme dette med alternativ fra Lygra Gjestegård.  Sengetøy og håndkler er ikke nødvendig å ta med - dette stiller Lygra Gjestegård med.

OBS! Pass selv på at du er tilstede når din oppgave må utføres! Om du ikke har anledning, husk å finne en som kan ta din plass.

Image
Siri Vatsø Haugum og Øystein Lunde Heggebø elsyklet til Lygra i 2016. Foto: Mona Maria Løberg.

Vi er veldig glade for at leder i Naturvernforbundet, Silje Lundberg, blir med oss til Lygra og vil holde et inspirasjonsforedrag under årets Naturvern- og strategihelg.

Image
Silje Lundberg, leder i Naturvernforbundet. Foto: Mona Maria Løberg.

- Påmeldingsskjema -

Hvordan betaler jeg?
- Nettbankbetaling til kontonummer 90130539377, merk betaling med "Strategihelg 2017" etterfulgt av navnet ditt.
- Det blir også mulig å betale med kort på Lygra.

Deltakeravgiften dekker overnatting og nydelig middag fredag, frokost, lunsj og middag lørdag, og frokost på søndagen. Deltakeravgiften dekker ikke reise.

Hva bør jeg ha med meg?
- Forventningsfulle ører og godt humør.
- Varme og vanntette klær og fottøy.
- Egen drikke etter ønske.
- Sengetøy og håndklær har de på Lygra Gjestegård, så det trenger du ikke tenke på.

Hva står på programmet i år?

• Du får smake uovertrufne vegetariske måltider (med tilbud om villsau for de som ønsker det) i fantastiske naturomgivelser på Lygra, og bli kjent med andre engasjerte og imøtekommende mennesker fra fylkeslaget, på det noen vil kalle årets hyggeligste sosiale og faglige samling i fylkeslaget. Fjorårets inkluderte blant annet spontane musikalske fremføringer og blomstrende konkurranseinnstinkt ispedd sporadiske latterutbrudd over runder med brettspill og historiefortelling på kvelden.
  • Silje Lundberg, Naturvernforbundets uredde, kunnskapsrike og velformulerte leder, kommer for å holde innlegg om politisk strategi ov veien fra visjon til tiltak.
  • Det skjer mye spennende i fylkeslagets gruppe som utvikler visjonsplanen "Gode, grønne Norge". Synnøve Kvamme og Borgar Emanuelsen Bohlin vil presentere en konsensusdefinisjon av bærekraft utviklet av Det Naturliga Steget, som danner utgangspunkt for visjonsgruppens arbeid. Du vil høre oppdateringer fra temagrupper som jobber med bl.a. produksjon og forbruk, karbonlagring og lokalisering og forflytning, og være med i workshops hvor du kan komme med innspill på det som er gjort til nå, og bidra i veien videre:
    • Hvilke tiltak må være gjennomført i et bærekraftig samfunn?
    • Hvordan gå fra visjon til konkrete tiltak?
    • Hvordan kan vi jobbe innenfor Naturvernforbundet Hordaland sitt arbeidsprogram for å tydeliggjøre veien mot et bærekraftig samfunn?

Om noen mot formodning fremdeles er usikre på om de skal bli med, kan man kontakte kontoret på 55300660 / hordaland@naturvernforbundet.no for å bli overbevist. Der kan du også få svar på det du måtte lure på.

Lurer du på noe om transport? Les her

*Transportutgifter dekkes ikke av deltakeravgift.

1) Først en spennende beskjed til alle som kan tenke seg tidenes el-sykkeloppevelse. Vi har fire flotte elektriske sykler på kontoret, og de fire første som melder seg på, kan reservere én hver for å sykle til Lygra. Første naturverner til mølla! Det er selvsagt også mulig å bli med ved bruk av egen elektrisk eller manuell sykkel. OBS: avstand Bryggen --> Lygra = ca. 6 mil. Så beregn god tid.

2) Felle avreise med bil fra Bryggen kl 16, eller med båt fra Strandkaiterminalen kl. 16:30. Retur: søndag 2. april ca. kl 15, etter lunsj, pakking og utvask. OBS: det går en ferje tilbake, men denne går ikke før kl 19:20 på søndagen, så vi vil organisere at ale som ønsker kan sitte på med noen tilbake til Bergen.

Priser ferje 2016:

- Ikke-studenter som ønsker 25% rabatt: ved kjøp av billetter 2 og 2, får dere 25% rabatt = 131kr én vei. Avtal gjerne på forhånd å gå sammen med en annen av deltakerne om å kjøpe billett sammen ved skranken, så dere får sikret denne rabatten.

- Studentpris: 88 kroner én vei.

3) Kjører du med egen bil til Lygra? Da setter vi stor pris på om du vil gjøre oss og naturen en stor tjeneste ved å fylle den opp! Gi beskjed i påmeldingsskjemaet om hvor mange ledige seter du har. :) Om du avtaler å kjøre sammen med noen andre av deltakerne, send meg en mail om det, så holder jeg oversikten.

Oppmøte (med forbehold om mindre endringer): Sitte på / kjøre bil: Bryggen (på hjørnet ved Julehuset) kl 15:45. Se kart. Båt: Strandkaien i Bergen kl. 16:10, for avreise med båten kl. 16:30. Se kart.

Underholdning?
Har du en lyriker, musiker, satiriker, komiker, fysiker(?) eller quizmaster i deg, som vil bidra med underholdning til strategihelgen? Eller har du kanskje idéer til noen andre som innehar noen av kvalitetene skissert ovenfor? Ta kontakt med Borgar: hordaland@naturvernforbundet.no \ 55300661.

Vi samarbeider om å stelle til en uforglemmelig helg!
Vi vil lage en liste over praktiske oppgaver alle hjelper til med i løpet av helgen, som sirkuleres elektronisk før vi reiser, slik at alle kan skrive seg opp. Da blir det førstemann til mølla i valg av oppgave. :)

Dette vil bli en variert og spennende helg til inspirasjon for videre innsats i arbeid for en samfunnsutvikling som følger naturens spilleregler. Vi senker skuldrene og blir bedre kjent mens vi befinner oss i fantastisk natur, nyter herlig vegetarisk mat, og diskuterer hva fylkeslaget kan gjøre for ytterligere å styrke vårt arbeid med å ivareta naturen i Hordaland.

Ved spørsmål, ta kontakt på hordaland@naturvernforbundet.no eller ring kontoret på tlf 55 30 06 60 mellom kl. 10 og 15.

Mens du venter i spenning på annonseringer, kan du ta en titt på noen av bildene som ble tatt under tidligere minneverdige strategihelger.

ImageImage

ImageImage

Foto: Siri Vatsø Haugum, Borgar Emanuelsen Bohlin og Mona Maria Løberg.

Vel møtt!

hordaland@naturvernforbundet.no \ 55300660
URL | Facebook | Instagram

Naturen trenger deg. Bli med i Naturvernforbundet for 200,- ut året på:
www.naturvernforbundet.no/medlem