• Hordaland
  • Nei, Hordfast er ikke bra for klimaet

Leder Gabriel Fliflet om vegvesenets nye rapport:

Nei, Hordfast er ikke bra for klimaet

Statens vegvesen har laget en rapport der de påstår at det er bedre for klimaet å bygge motorveiprosjektet Hordfast enn å fortsette med dagens trase og bruke elektriske ferger. Der tar de grundig feil!

Vegvesenets egne tall viser noe som punkterer hele rapporten: De kommende 50 årene vil utslippene være markant høyere ved bygging av Hordfast enn med ferje. År 2030 vil Hordfast gi ca. tre ganger høyere utslipp enn fergedrift!

FNs klimapanel og forskerne har tydelig fortalt oss: Det er NÅ vi må kutte. Årene som ligger rett foran oss, er avgjørende. Om vi fortsetter som før, kan klimaet løpe løpsk. Da spiller det ingen rolle lenger hva vi eventuelt klarer kutte. Det vil være for sent.

40 år er en vanlig tidsramme når man beregner store prosjekter. Den eneste grunnen til at SVV kan påstå at Hordfast er et klimaprosjekt, er at de endrer dette til 100 år. Med beregning på 40 ville resultatet blitt det stikk motsatte.

Og hvem kan si noe fornuftig om hvordan verden er 100 år frem i tid?

Hordfast fører til

• Kraftig økte klimagassutslipp i de kommende, avgjørende årene
  • Rasering av regnskoger og annen særlig verneverdig natur
  • Flerdobling av trafikken

Skaff oss miljøvennlige ferger, og lag nasjonalpark - ikke motorvei!

Artikkelen ble sist oppdatert: 11.03.2022

Hordfast illustrasjon
Felles opprop mellom naturvernere og yrkessjåfører i vest:

Prioriter trygge og gode veier!

01.06.2022 | Sist oppdatert: 01.06.2022

Vi vestlendinger opplever stadig veier i svært dårlig stand. Vi vil ha sikre tofelts-veier, veiskuldre som ikke gir etter, lyse tunneler og trygghet mot ras.

20842970908_9bb1652f25_k
Om dilemmaer og veivalg

Medlemsmøte: Gode, grønne Bergen - hvordan når vi dit?

08.04.2022 | Sist oppdatert: 08.04.2022

Mandag 2. mai kl. 19:00 blir det medlemsmøte i Naturvernforbundet Hordaland på Det Grønne Loftet med tema Gode, Grønne Bergen – hvordan når vi dit. Møtet er for medlemmer, om du ikke er medlem kan du ordne medlemskap i døren.

Lygra(1)
Påmeldingsfrist 29. mars!

Bli med på naturvernhelg på Lygra 1.-3. april!

24.03.2022 | Sist oppdatert: 28.03.2022

Kjære tillitsvalde, frivillige og tilsette! Endeleg kan me reisa til Lygra att, og ta opp att vår årlege tradisjon med vårsamling mellom idylliske kystlyngheier. Det vert vandring i lyngheia, fagleg påfyll om klimarapport, god mat, god stemning, kjekke folk - og kanskje fulgesafari og bading, for dei som vil? Velkomne til Lygra!