• Hordaland

Oljeeventyrets gravplass - Filmvisning

Tid: 21.01.2019 kl. 18:00-19:30

Sted: Det grønne loftet, Bryggen 23, Jakobsfjorden 4. etasje

Hundrevis av offshoreinstallasjoner legges ned i Nordsjøen. Norske politikere har bestemt at plattformene skal gjenvinnes på Norsk jord – ikke på en strand i Bangladesh. Plattformene som kommer til norskekysten er full av giftige stoffer. Oljeeventyrets gravplass handler om hva som skjer med offshore installasjoner som blir hogget opp i Vatsfjorden og lokalbefolkningens kamp mot denne aktiviteten. Den lokale miljøgruppen mener at omgivelsene blir forurenset mens Miljødirektoratet går god for at opphoggingen kan fortsette.

En dag kommer en trailer med avfall ut av området, hva inneholder den? og hvor blir innholdet deponert?

Visste du at....
...dette arrangmentet er en del av Klimafestivalen § 112, som blir feiret fra 4.-26. januar? Følg Klimafestivalen § 112 - Bergen for å oppdage flere interessante aktiviteter i 2019!

181106 Miljøvernere og lastebileiere gjør felles front mot Hordfast, BT-bred
Hordfast

Felles front mot Hordfast

06.11.2018

Vi har gått sammen med Vestnorsk Transportarbeiderforening og Norsk Lastebileier-Forbund for å si nei til Hordfast.

Opo terje lægreid
Vernet elv reddet fra kraftutbygging

Opo reddet fra kraftutbygging

23.10.2018

Sunnhordland Kraftlag (SKL) trekker sin søknad om å få bygge kraftverk i den vernede elva Opo i Hardanger. – En stor seier for vassdragsnaturen, mener Naturvernforbundet.