• Hordaland

Restaurering av kystlynghei - dugnad på Rapeneset

Tid: 05.02.2022 kl. 09:00-17:00

Sted: Rapeneset, Alver

Ny dugnad for restaurering av kystlynghei på Rapeneset i Alver i begynnelsen av februar. Arbeidet består i å fjerne skogskratt og sitkagran i spredning.

Vi fortsetter med restaurering av kystlynghei på Rapeneset i Alver med årets 1. dugnad 2022. Arbeidet består i å fjerne skogskratt og sitkagran i spredning med enkelt ryddeutstyr. De som har motorsag og kan bruke denne kan ta med eget utstyr. Husk evt. verneklær!

Vi setter opp buss fra Bergen med avreise kl. 09:00 fra Sas- hotellet på Bryggen. Påstigning i Knarvik ved behov.  Andre kan møte opp på Straume Kai kl. 10.00. Derfra går vi i samlet flokk, og jobber til rundt 15.30.  Vi spanderer en herlig lunsj fra Godt Brød, som vi nyter ute i det fri. Buss returnerer til Bergen kl. 16.00

Arrangementet og måltid er gratis. Påmelding er obligatorisk.

For påmelding trykk her og send inn skjema. Du vil få mer praktisk info ved påmelding.

Obs! Begrensede plasser.

Du kan lese mer på vår FB- side: Facebook

Påmeldingen stenger torsdag 5. februar kl. 14.00 eller når arrangementet er fulltegnet.

Mer info:

Den store granryddedagen kan du lese om her: https://naturvernforbundet.no/granryddedagen/

Spørsmål rettes til Jeanette Tennebekk, prosjektansvarlig i NVH, på jt@naturvernforbundet.no/ 90946406

eller

til Jan Nordø, leder i Naturvernforbundet Nordhordland på jnordo@broadpark.no/ 92643518.

Rapeneset ligger på Radøy i Alver kommune i Nordhordland og strekker seg nordvestover langs Fosnstraumen og Hoplandsosen fra Straume.

På Rapeneset er det gammel kystlynghei som er i fert med å gro igjen av siktagran og andre treslag. Der finnes steinalderboplasser og regnes som et av de rikeste kulturminnene fra yngre steinalder i Nord-Europa. Området brukes i dag til turområde og beite for en liten flokk utegående sau.

Kystlynghei regnes som en svært truet naturtype og er i ferd med å forsvinne på grunn av redusert skjøtsel og økt gjengroing. Derfor samarbeider vi med
Naturvernforbundet Nordhordland for å å restaurere kystlyngheien.

For å lykkes trengs det dugnader for å fjerne tilvekst i heien og lyngbrenning på sikt. Så brett opp armene og bli med på laget. Her blir det flere muligheter for flere aktiviteter fremover.

Restaureringsarbeidet inngår i Naturvernforbundet Hordaland sitt prosjekt «Bevaring gjennom skjøtsel», som støttes av Miljødirektoratet.

20842970908_9bb1652f25_k
Om dilemmaer og veivalg

Medlemsmøte: Gode, grønne Bergen - hvordan når vi dit?

08.04.2022 | Sist oppdatert: 08.04.2022

Mandag 2. mai kl. 19:00 blir det medlemsmøte i Naturvernforbundet Hordaland på Det Grønne Loftet med tema Gode, Grønne Bergen – hvordan når vi dit. Møtet er for medlemmer, om du ikke er medlem kan du ordne medlemskap i døren.

Lygra(1)
Påmeldingsfrist 29. mars!

Bli med på naturvernhelg på Lygra 1.-3. april!

24.03.2022 | Sist oppdatert: 28.03.2022

Kjære tillitsvalde, frivillige og tilsette! Endeleg kan me reisa til Lygra att, og ta opp att vår årlege tradisjon med vårsamling mellom idylliske kystlyngheier. Det vert vandring i lyngheia, fagleg påfyll om klimarapport, god mat, god stemning, kjekke folk - og kanskje fulgesafari og bading, for dei som vil? Velkomne til Lygra!