• Hordaland

Restaurering av kystlynghei - dugnad på Rapeneset

Tid: 26.02.2022 kl. 09:00-17:00

Sted: Rapeneset, Alver

Vi fortsetter med restaurering av kystlynghei på Rapeneset i Alver. Arbeidet består i å fjerne skogskratt og sitkagran i spredning.

Vi setter opp buss fra Bergen med avreise kl. 09:00. Påstigning i Knarvik ved behov. Andre kan møte opp på Straume Kai kl. 10. Derfra går vi i samlet flokk, jobber til rundt 15.30 tiden. Vi samler oss rundt bålet for et gratis lunsjmåltid fra Godt Brød i løpet av dagen. Bussen til Bergen kl. 16.00/16.30 tiden. (Tidsplanen er tentativ og vil bli oppdatert).

Arrangementet og lunsj er gratis. Ta med varm drikke og nok vann.

Obligatorisk påmelding her: https://forms.office.com/r/SQSn4kpNni

Obs! Begrensede plasser.

Påmeldingen stenger torsdag 24. februar kl. 14.00 eller når arrangementet er fulltegnet.

Mer info:

Bevaring gjennom skjøtsel prosjektet kan du lese mer om her: https://naturvernforbundet.no/bevaring.../category4574.html

Spørsmål rettes til Jeanette Tennebekk, prosjektansvarlig i NVH, på jt@naturvernforbundet.no/ 90946406

eller

til Jan Nordø, leder i Naturvernforbundet Nordhordland på jnordo@broadpark.no/ 92643518.

Tore Dagsland Halderaker og Jan Nordø er dugnadsansvarlige.

---------------------------------------------

Rapeneset ligger på Radøy i Alver kommune i Nordhordland og strekker seg nordvestover langs Fosnstraumen og Hoplandsosen fra Straume.

På Rapeneset er det gammel kystlynghei som er i fert med å gro igjen av siktagran og andre treslag. Der finnes steinalderboplasser og regnes som et av de rikeste kulturminnene fra yngre steinalder i Nord-Europa. Området brukes i dag til turområde og beite for en liten flokk utegående sau.

Kystlynghei regnes som en svært truet naturtype og er i ferd med å forsvinne på grunn av redusert skjøtsel og økt gjengroing. Derfor samarbeider vi med
Naturvernforbundet Nordhordland for å å restaurere kystlyngheien.

For å lykkes trengs det dugnader for å fjerne tilvekst i heien og lyngbrenning på sikt. Så brett opp armene og bli med på laget. Her blir det flere muligheter for flere aktiviteter fremover.

Restaureringsarbeidet inngår i Naturvernforbundet Hordaland sitt prosjekt «Bevaring gjennom skjøtsel», som støttes av Miljødirektoratet, Statsforvalteren i Vestland, Vestland Fylkeskommune og Bergen Kommune.

20842970908_9bb1652f25_k
Om dilemmaer og veivalg

Medlemsmøte: Gode, grønne Bergen - hvordan når vi dit?

08.04.2022 | Sist oppdatert: 08.04.2022

Mandag 2. mai kl. 19:00 blir det medlemsmøte i Naturvernforbundet Hordaland på Det Grønne Loftet med tema Gode, Grønne Bergen – hvordan når vi dit. Møtet er for medlemmer, om du ikke er medlem kan du ordne medlemskap i døren.

Lygra(1)
Påmeldingsfrist 29. mars!

Bli med på naturvernhelg på Lygra 1.-3. april!

24.03.2022 | Sist oppdatert: 28.03.2022

Kjære tillitsvalde, frivillige og tilsette! Endeleg kan me reisa til Lygra att, og ta opp att vår årlege tradisjon med vårsamling mellom idylliske kystlyngheier. Det vert vandring i lyngheia, fagleg påfyll om klimarapport, god mat, god stemning, kjekke folk - og kanskje fulgesafari og bading, for dei som vil? Velkomne til Lygra!