• Hordaland

Sjøgrønn skipsfart: Kan Vestlandet vise leden?

Tid: 07.03.2018 kl. 19:00-21:00

Sted: Bergen Off. Bibliotek

Kan Vestlandet vise leden?

Transport langs kysten har alltid vært viktig for Norge. Utslipp fra sjøtransport er utgjør en stor del av våre nasjonale klimagassutslipp og cruiseskipene forårsaker lokal forurensning i fjorder og havner. Men vi øyner håp: Vi har hatt verdens første elektriske ferge i drift i fem år over Sognefjorden og nye anbudsrunder for ferger og hurtigbåter har strenge utslippskrav. Verft på Vestlandet er langt fremme når det gjelder bygging av båter og skip med lave og ingen utslipp. Vi hører om karbonskrog, batteridrift, landstrøm og hydrogen. Kan fremtiden virkelig være sjøgrønn? Hva kan vi vente oss i årene fremover, og stiller politikerne strenge nok krav til industrien slik at utviklingen går raskt nok?

Innledere og debattanter er
Liv Kari Eskeland (Stortinget, Høyre)
Havnedirektør i Bergen, Johnny Breivik
Lars Jacob Engelsen (Viseadm., Norled)
Erik Lanssen (Selfa)

Ordstyrer: Gunnar Wiederstrøm

Utfyllende informasjon om arrangementet oppdateres fortløpende. Velkommen!

Finn arrangementet på Facebook

Foto: U.S. Pacific Fleet, flickr.com/compacflt (CC BY-NC 2.0)

Energistudenter

Nå kan du få gratis energiråd

Vinteren betyr kulde og høy strømregning for de fleste. I samarbeid med studenter ved Høgskolen på Vestlandet tilbyr vi nå gratis energirådgivning, men vær rask. Det er begrenset med plasser.