• Hordaland

Sjøgrønn skipsfart: Kan Vestlandet vise leden?

Tid: 07.03.2018 kl. 19:00-21:00

Sted: Bergen Off. Bibliotek

Kan Vestlandet vise leden?

Transport langs kysten har alltid vært viktig for Norge. Utslipp fra sjøtransport er utgjør en stor del av våre nasjonale klimagassutslipp og cruiseskipene forårsaker lokal forurensning i fjorder og havner. Men vi øyner håp: Vi har hatt verdens første elektriske ferge i drift i fem år over Sognefjorden og nye anbudsrunder for ferger og hurtigbåter har strenge utslippskrav. Verft på Vestlandet er langt fremme når det gjelder bygging av båter og skip med lave og ingen utslipp. Vi hører om karbonskrog, batteridrift, landstrøm og hydrogen. Kan fremtiden virkelig være sjøgrønn? Hva kan vi vente oss i årene fremover, og stiller politikerne strenge nok krav til industrien slik at utviklingen går raskt nok?

Innledere og debattanter er
Liv Kari Eskeland (Stortinget, Høyre)
Havnedirektør i Bergen, Johnny Breivik
Lars Jacob Engelsen (Viseadm., Norled)
Erik Lanssen (Selfa)

Ordstyrer: Gunnar Wiederstrøm

Utfyllende informasjon om arrangementet oppdateres fortløpende. Velkommen!

Finn arrangementet på Facebook

Foto: U.S. Pacific Fleet, flickr.com/compacflt (CC BY-NC 2.0)

WWF Regnskog på Vestlandet TM 6
Naturlig onsdag: Vestlandets hemmelige regnskoger

Vern flere skoger

13.08.2018

Skogbiolog Trude Myhre vokste opp i naturen: hun klatret i fjell og ruslet i skog. Så det er kanskje ikke så merkelig at naturen ble en del av hvem hun er nå.

Møbeltapetsering
Ta vare på det du har

Lær å redde møbler!

06.08.2018

Har du lyst til å lære å redde møbler? Bli med på gratis møbelreparasjonskurs lørdag 18. eller 25. august og lær hvordan du reparerer og redesigner gamle møbler.

_MG_1452

Fikseglede

09.05.2018

Første fiksefest i Bergen på 2. mai var en virkelig fest for mange som fikk deres greier fikset og samtidig lærte å reparere ting selv.