• Hordaland

VALGDEBATT: Er naturen verdiløs når motorveien skal frem?

Tid: 19.08.2021 kl. 19:00-20:30

Sted: Auditoriet, Litteraturhuset i Bergen

Å ta vare på naturen er lett - helt til arealene trengs til noe annet. Vi lurer på hvilke partier som godtar å ødelegge verdifull natur for å sikre seg en motorvei

Norge er forpliktet til å beskytte naturen og naturmangfoldet, og til å redusere klimautslippene. Samtidig støtter mange politikere også planene om en enorm utbygging av motorveier i Norge, selv om dette både gir store og uopprettelige naturødeleggelser og øker biltrafikken.

Vi inviterer til valgdebatt om et av de viktigste temaene denne valgkampen!

Hvilke partier godtar å ødelegge verdifull natur på Stord, Tysnes/Reksteren og Os med en firefelts motorvei? Trenger vi egentlig motorvei mellom Arna og Trengereid?

Hva med i stedet å bruke penger på raskere jernbane til Voss og Oslo, bybane til Åsane og bedre fylkesveger?

Program:

• Innledning ved Gabriel Fliflet
  • Presentasjon av kandidatene og partiene
  • Debatt
  • Spørsmål fra salen

Fra partiene stiller:

• Rødt: Sofie Marhaug
  • Sv: Jarle Beattespe
  • Ap: Eigil Knutsen
  • Sp: Nils T Bjørke
  • Venstre: Ingrid Fjeldstad
  • Høyre: Liv Kari Eskeland
  • MDG: Nils-Anders Nøttseter
  • FRP: Sigbjørn Framnes

Debatten holdes i Auditoriet på litteraturhuset i Bergen.

Det er gratis inngang, men begrenset med plasser. Derfor må du bestille billett for å være sikker på å komme inn.

BESTILL BILLETT HER

eller bruk denne lenken: https://litthus.ticketco.events/no/nb/e/valgdebatt_er_naturen_verdiloes_naar_motorveien_skal_frem

Debatten vil også bli sendt direkte på YouTube. Følg sendingen her

Hordfast illustrasjon
Felles opprop mellom naturvernere og yrkessjåfører i vest:

Prioriter trygge og gode veier!

01.06.2022 | Sist oppdatert: 01.06.2022

Vi vestlendinger opplever stadig veier i svært dårlig stand. Vi vil ha sikre tofelts-veier, veiskuldre som ikke gir etter, lyse tunneler og trygghet mot ras.

20842970908_9bb1652f25_k
Om dilemmaer og veivalg

Medlemsmøte: Gode, grønne Bergen - hvordan når vi dit?

08.04.2022 | Sist oppdatert: 08.04.2022

Mandag 2. mai kl. 19:00 blir det medlemsmøte i Naturvernforbundet Hordaland på Det Grønne Loftet med tema Gode, Grønne Bergen – hvordan når vi dit. Møtet er for medlemmer, om du ikke er medlem kan du ordne medlemskap i døren.

Lygra(1)
Påmeldingsfrist 29. mars!

Bli med på naturvernhelg på Lygra 1.-3. april!

24.03.2022 | Sist oppdatert: 28.03.2022

Kjære tillitsvalde, frivillige og tilsette! Endeleg kan me reisa til Lygra att, og ta opp att vår årlege tradisjon med vårsamling mellom idylliske kystlyngheier. Det vert vandring i lyngheia, fagleg påfyll om klimarapport, god mat, god stemning, kjekke folk - og kanskje fulgesafari og bading, for dei som vil? Velkomne til Lygra!