• Hordaland

VALGDEBATT: Er naturen verdiløs når motorveien skal frem?

Tid: 19.08.2021 kl. 19:00-20:30

Å ta vare på naturen er lett - helt til arealene trengs til noe annet. Vi lurer på hvilke partier som godtar å ødelegge verdifull natur for å sikre seg en motorvei

Norge er forpliktet til å beskytte sin natur, sitt naturmangfold og redusere klimautslipp. Samtidig støtter mange politikere og partier planene om en enorm utbygging av motorveier i Norge, selv om dette gir store og uopprettelige naturødeleggelser og øker biltrafikken. I denne valgdebatten stiller vi spørsmålet: Er naturen verdiløs når motorveien skal frem?

Vi har invitert stortingskandidatene fra de 9 partiene som er representert på Stortinget i dag for å debattere temaet, og vi utfordrer partiene til å svare på spørsmål som:

- Hvilke partier godtar å ødelegge verdifull natur på Stord, Tysnes/Reksteren og Os med en firefelts motorvei?

- Trenger vi egentlig motorvei mellom Arna og Trengereid?

- Hva med i stedet å bruke penger på raskere jernbane til Voss og Oslo, bybane til Åsane og bedre fylkesveger?

Debatten holdes på litteraturhuset i Bergen, og den gjeldende smittevernsituasjonen vil avgjøre publikumskapasiteten. Debatten blir også streamet.

#Valg21

Få med deg årets valgdebatter!

28.06.2021 | Sist oppdatert: 28.06.2021

Det kommende stortingsvalget må bli et valg for både klimaet og naturen. Derfor inviterer vi til valgdebatt torsdagene 19. august og 2. september. Temaene blir "Er naturen verdiløs når motorveien skal frem?" og "Klima, olje og fornybar energi".

DSCF0492-sjø

Eg tenkjer på korallane i Samlafjorden

15.06.2021 | Sist oppdatert: 15.06.2021

Hardangerfjorden slik me kjenner han, vart utgraven då den store innlandsisen trekte seg tilbake for meir enn 10.000 år sidan. Etter den tida har livet i fjorden tilpassa seg botntilhøve, vasskvalitet og næringstilgang.