- BIR er en stat i staten

Utslippene fra veisektoren sto i fokus da Naturvernforbundet Hordaland inviterte byens politiske partier til miljøvalgdebatt på Logen torsdag. Virkelig temperatur ble det likevel først når avfallsbehandlingen kom på dagsorden.

Stine Akre (RV) og finansbyråd Henning Warloe (H) hamret løs på BIR, og gav selskapet skylden for byens elendige avfallshåndtering. Selskapet er en stat i staten, og har kommet utenfor politisk kontroll, mente de to. På den andre siden satt tidligere styreleder i BIR, Hallgeir Utne Hattlevik (AP) og nåværende styremedlem Kjersti Toppe (SP). De forsvarete dagens system, men gav signaler om at innsamling av matavfall til biogassproduksjon kan bli aktuelt i neste avfallsplan.

I veidebatten braket de to arnabuene Filip Rygg (KrF) og Lillian Blom (SV) sammen om Arnatunnelen. Mens Blom mente at det ikke går ann å få både dobbeltspor og veitunnel, høstet Rygg mye latter når han ville selge prosjektet som en "miljøtunnel". - Vi kaller det det, insisterte han.

Ikke overraskende sto også køprising, bybane og nye veiutbygginger sentralt i debatten.

Deltakere: H: finansbyråd Hennig Warloe KrF: Ordførerkandidat Filip Rygg Senterpartiet: Førstekandidat Kjersti Toppe RV: Førstekandidat Stine Akre AP: Miljøpolitisk talsmann Hallgeir Utne Hatlevik Venstre: Gruppeleder i bystyret Anders Skoglund FrP: Leder i Bergen FrP Øistein Christoffersen SV: Femtekandidat Lillian Blom

Julebanner

Tips til miljøvennlig jul

13.12.2019

Føler du på julegavestresset i disse adventstider? Vi gir deg noen tips til gaver og innpakning og valg av juletre og julemat. Ha en god, avslappet jul!