- BIR er en stat i staten

Utslippene fra veisektoren sto i fokus da Naturvernforbundet Hordaland inviterte byens politiske partier til miljøvalgdebatt på Logen torsdag. Virkelig temperatur ble det likevel først når avfallsbehandlingen kom på dagsorden.

Stine Akre (RV) og finansbyråd Henning Warloe (H) hamret løs på BIR, og gav selskapet skylden for byens elendige avfallshåndtering. Selskapet er en stat i staten, og har kommet utenfor politisk kontroll, mente de to. På den andre siden satt tidligere styreleder i BIR, Hallgeir Utne Hattlevik (AP) og nåværende styremedlem Kjersti Toppe (SP). De forsvarete dagens system, men gav signaler om at innsamling av matavfall til biogassproduksjon kan bli aktuelt i neste avfallsplan.

I veidebatten braket de to arnabuene Filip Rygg (KrF) og Lillian Blom (SV) sammen om Arnatunnelen. Mens Blom mente at det ikke går ann å få både dobbeltspor og veitunnel, høstet Rygg mye latter når han ville selge prosjektet som en "miljøtunnel". - Vi kaller det det, insisterte han.

Ikke overraskende sto også køprising, bybane og nye veiutbygginger sentralt i debatten.

Deltakere: H: finansbyråd Hennig Warloe KrF: Ordførerkandidat Filip Rygg Senterpartiet: Førstekandidat Kjersti Toppe RV: Førstekandidat Stine Akre AP: Miljøpolitisk talsmann Hallgeir Utne Hatlevik Venstre: Gruppeleder i bystyret Anders Skoglund FrP: Leder i Bergen FrP Øistein Christoffersen SV: Femtekandidat Lillian Blom

Krisepakke for en ny tid

28.01.2009:

Den 26. januar lanserte Kristin Halvorsen fra talerstolen på Stortinget regjeringens tiltaksspakke som skal stimulere næringsliv og redde og skape arbeidsplasser som lider under den pågående internasjonale nedgangskonjekturen. Alt i alt kom pakken på 20 milliarder kroner, og hovedtyngden av pengene går til skatelette, bygg og samferdsel. Halvorsen snakket om tiden vi lever i som et vendepunkt, og krisen som en utfordring vi kan komme fra med ny kunnskap og kompetanse. Tiltakene for arbeid skal ha en klar grønn profil.

IKEA til departementet

28.08.2008:

Naturvernforbundet Hordaland mener at bystyrets grønne lys til IKEA sitt nye monsterbygg i Åsane utgjør et alvorlig brudd på rikspolitiske retningslinjer, regjeringens miljøpolitikk, regionale og lokale planer. Derfor ber NVH om at departementet omgjør vedtaket.

En knyttneve av en bok

21.04.2008:

"Natur har vi nok av" er fortsatt gjengs forestilling hos mange utbyggere, byråkrater og politikere. den splitter nye boka "Norsk natur - farvel?"dokumenterer en annen virkelighet.