- BIR er en stat i staten

Utslippene fra veisektoren sto i fokus da Naturvernforbundet Hordaland inviterte byens politiske partier til miljøvalgdebatt på Logen torsdag. Virkelig temperatur ble det likevel først når avfallsbehandlingen kom på dagsorden.

Stine Akre (RV) og finansbyråd Henning Warloe (H) hamret løs på BIR, og gav selskapet skylden for byens elendige avfallshåndtering. Selskapet er en stat i staten, og har kommet utenfor politisk kontroll, mente de to. På den andre siden satt tidligere styreleder i BIR, Hallgeir Utne Hattlevik (AP) og nåværende styremedlem Kjersti Toppe (SP). De forsvarete dagens system, men gav signaler om at innsamling av matavfall til biogassproduksjon kan bli aktuelt i neste avfallsplan.

I veidebatten braket de to arnabuene Filip Rygg (KrF) og Lillian Blom (SV) sammen om Arnatunnelen. Mens Blom mente at det ikke går ann å få både dobbeltspor og veitunnel, høstet Rygg mye latter når han ville selge prosjektet som en "miljøtunnel". - Vi kaller det det, insisterte han.

Ikke overraskende sto også køprising, bybane og nye veiutbygginger sentralt i debatten.

Deltakere: H: finansbyråd Hennig Warloe KrF: Ordførerkandidat Filip Rygg Senterpartiet: Førstekandidat Kjersti Toppe RV: Førstekandidat Stine Akre AP: Miljøpolitisk talsmann Hallgeir Utne Hatlevik Venstre: Gruppeleder i bystyret Anders Skoglund FrP: Leder i Bergen FrP Øistein Christoffersen SV: Femtekandidat Lillian Blom

Feil i NaturVest

07.09.2007:

Då resultata av Natur og Ungdom og Naturvernforbundet si valundersøking vart presentert i siste nummer av medlemsbladet vårt NaturVest, vart Magnar Lussand (SP) ved ein inkurie tillagt å støtta vidare fylkeskommunal finansiering av ruteutviklingsprosjekt på Flesland. Dette er ikkje riktig. Lussand ynskte ikkje å svara på spørsmålet. SP stemte for slik sponsing av forureing i sist periode. Naturvernforbundet Hordaland håpar at partiet vil endra meining om saka kjem opp på nytt, og ynskjer Hordaland Senterparti lukke til med innspurten av valkampen.

Ha litt visjoner du også

05.09.2007:

Det finnes partier med visjoner for et miljøvennlig Bergen. Bli med og stem på et av dem i år, fordi Bergen fortjener det, oppfordrer leder i Naturvernforbundet Hordaland, Ingar Flatlandsmo i dette debattinnlegget.

Vi starter opp Miljøagentene!

01.09.2007:

Er du interessert i natur og miljø og er mellom 7 og 13? Eller er du en engasjert mor eller far som har lyst å gi barnet ditt en meningsfull fritid? Miljøagentene er Norges ledende miljøvernorganisasjon for barn, og nå starter vi opp lokallag rundt omkring i Bergen og Hordaland.

- BIR er en stat i staten

29.08.2007: