- BIR er en stat i staten

Utslippene fra veisektoren sto i fokus da Naturvernforbundet Hordaland inviterte byens politiske partier til miljøvalgdebatt på Logen torsdag. Virkelig temperatur ble det likevel først når avfallsbehandlingen kom på dagsorden.

Stine Akre (RV) og finansbyråd Henning Warloe (H) hamret løs på BIR, og gav selskapet skylden for byens elendige avfallshåndtering. Selskapet er en stat i staten, og har kommet utenfor politisk kontroll, mente de to. På den andre siden satt tidligere styreleder i BIR, Hallgeir Utne Hattlevik (AP) og nåværende styremedlem Kjersti Toppe (SP). De forsvarete dagens system, men gav signaler om at innsamling av matavfall til biogassproduksjon kan bli aktuelt i neste avfallsplan.

I veidebatten braket de to arnabuene Filip Rygg (KrF) og Lillian Blom (SV) sammen om Arnatunnelen. Mens Blom mente at det ikke går ann å få både dobbeltspor og veitunnel, høstet Rygg mye latter når han ville selge prosjektet som en "miljøtunnel". - Vi kaller det det, insisterte han.

Ikke overraskende sto også køprising, bybane og nye veiutbygginger sentralt i debatten.

Deltakere: H: finansbyråd Hennig Warloe KrF: Ordførerkandidat Filip Rygg Senterpartiet: Førstekandidat Kjersti Toppe RV: Førstekandidat Stine Akre AP: Miljøpolitisk talsmann Hallgeir Utne Hatlevik Venstre: Gruppeleder i bystyret Anders Skoglund FrP: Leder i Bergen FrP Øistein Christoffersen SV: Femtekandidat Lillian Blom

Naturvernpris utdelt på Askøy

18.10.2006:

I år gikk naturvernprisen til Askøy Produkter for arbeidet de har gjort på Askøy. De har tatt et stort ansvar for vedlikeholdet av grøntarealet på øyen, og de har gjort en fantastisk ryddejobb i Kleppestø, forteller leder for Naturvernforbundet Askøy, Kari Sørebø.

Øko-omvisning på Ypsøy

15.06.2006:

I strålende vær ble turen til Ypsøy en reise i natur, kultur og historie. Tjue engasjerte påmeldte ble vist rundt på øya som ligger i Meland. Turen var et samarbeid mellom økobonden Vigleik Ypsøy, Naturvernforbundet Hordaland og Bergen Turlag.

Ledig stilling som daglig leder av Naturvernforbundet Hordaland

08.06.2006:

Naturvernforbundet Hordaland er fylkets største og eldste natur- og miljøvernorganisasjon. Vi har omlag 2000 medlemmer, og lokallag i store deler av fylket. Vår jobb er å sette miljø på dagsorden, og vi engasjerer oss i et bredt spekter av natur- og miljøvernsaker. Nå søker vi en engasjert person til å lede vårt kontor på Bryggen i Bergen.

Fuglekasser skal øke miljøengasjement

05.05.2006:

Produksjonen av fuglekasser ved Nesttun Dagsenter er et ledd i et stort prosjekt som skal øke miljøengasjementet hos de unge. Det pedagogiske opplegget er det Høgskolen i Bergen og Lærerakademiet som står for, mens Naturvernforbundet har ansvar for det holdningsskapende arbeidet.