- BIR er en stat i staten

Utslippene fra veisektoren sto i fokus da Naturvernforbundet Hordaland inviterte byens politiske partier til miljøvalgdebatt på Logen torsdag. Virkelig temperatur ble det likevel først når avfallsbehandlingen kom på dagsorden.

Stine Akre (RV) og finansbyråd Henning Warloe (H) hamret løs på BIR, og gav selskapet skylden for byens elendige avfallshåndtering. Selskapet er en stat i staten, og har kommet utenfor politisk kontroll, mente de to. På den andre siden satt tidligere styreleder i BIR, Hallgeir Utne Hattlevik (AP) og nåværende styremedlem Kjersti Toppe (SP). De forsvarete dagens system, men gav signaler om at innsamling av matavfall til biogassproduksjon kan bli aktuelt i neste avfallsplan.

I veidebatten braket de to arnabuene Filip Rygg (KrF) og Lillian Blom (SV) sammen om Arnatunnelen. Mens Blom mente at det ikke går ann å få både dobbeltspor og veitunnel, høstet Rygg mye latter når han ville selge prosjektet som en "miljøtunnel". - Vi kaller det det, insisterte han.

Ikke overraskende sto også køprising, bybane og nye veiutbygginger sentralt i debatten.

Deltakere: H: finansbyråd Hennig Warloe KrF: Ordførerkandidat Filip Rygg Senterpartiet: Førstekandidat Kjersti Toppe RV: Førstekandidat Stine Akre AP: Miljøpolitisk talsmann Hallgeir Utne Hatlevik Venstre: Gruppeleder i bystyret Anders Skoglund FrP: Leder i Bergen FrP Øistein Christoffersen SV: Femtekandidat Lillian Blom

Gjennomgang av partienes miljøpolitikk

23.08.2005:

Naturvernforbundet Hordaland (NVH) har gjennomgått partienes miljøpolitikk. Stortings- kandidatene Audun Lysbakken (SV) og Torstein Dahle (RV) får terningkast 5. Fremskrittspartiet utpekes som miljøverstingen. Det er gitt karakterer til åtte av politikerne som kjemper for stortingsplass fra fylket.

Tropisk trevirke fortsatt populært!

06.07.2005:

I følge en spørreundersøkelse utført av Naturvernforbundet Hordaland og Fremtiden i Våre Hender selger åtte av elleve butikker i Bergen hagemøbler i tropisk trevirke. Møbelringen, Bohus og Real Consult er de eneste som bevisst har valgt å kutte ut salget av slike produkter.

Ta styring i strandsonen!

13.06.2005:

Naturvernforbundet Hordaland overleverte en utfordring til miljøvernminister Knut Arild Hareide på Landsmøtet som ble avholdt i Porsgrunn i helga. Utfordringen peker på at Hordaland er et verstingfylke når det gjelder å gi dispensasjoner i strandsonen, og ba ministeren om å instruere byråd Lisbeth Iversen til å vedta kystsoneplanen for Bergen snarest mulig.

Fuglenett på Sotra tas ned

30.05.2005:

Naturvernforbundet Hordaland besøkte Eide avfallsplass i Fjell kommune for å følge opp et tips fra en lokal beboer. Synet av rundt hundre sjøfugl som hang levende og døde i nettene resulterte i at NVH tok kontakt med TV2 for å lage en reportasje om dyreplageriet som har pågått i minst ett år. Etter innslaget opplyste Fylkesmannen at det nå har blitt bestemt at nettene skal ned.