Foto: BT

Bergens Tidende og Naturvernforbudet presenterer:

Bør bilister betale Bybanen?

Naturvernforbundet i Bergen arrangerer valgdebatt mandag 5. september kl 18.00 på Scandic Hotell. Vi ønsker å skape en annerledes og mer konstruktiv samferdselsdebatt.

Tid: mandag 5. september kl. 18.00.
Sted: Scandic Bergen City i Håkonsgaten 2 -7 i Bergen.
Sjekk ut: Facebook aktivitet

– Vi er alle enige om at trafikkveksten i Bergen er et problem. Nå ønsker vi å oppklare hvem som har ansvaret og diskutere hvilke løsninger vi har å velge mellom,sier Sivert Straume, talsmann for Naturvernforbundet i Bergen. –Mange har kritisert Byrådet, blant annet for at de motsetter seg køprising, mens Byrådet selv har pekt på staten og fylkeskommunen, som eier veiene og forvalter kollektivtrafikken. Naturvernforbundet setter dem sammen i samme rom, og gir dem muligheten til å oppklare ansvarsforholdene og diskutere løsningene.

Køer koster Bergens innbyggere 7,3 milliarder kr i året ifølge Bergen Næringsråd og KS. De siste vintrene har luftkvaliteten i Bergens vært helseskadelig i lange perioder, og i tillegg står biltrafikken for vel halvparten av byens klimautslipp. Det blir dessuten verre: Fram mot 2040 kommer befolkningen i Bergensområdet til å vokse tilsvarende hele Trondheims befolkning.

Byråd og køprismotstander Harald Victor Hove, byrådslederkandidat fra AP Harald Schjeldrup, fylkesordfører Torill Selsvold Nyborg (KrF), samferdselsministerens politiske rådgiver Sigrid Brattabø Handegard (SP) og mangeårig pådriver for kollektivtrafikken Tom Skauge (SV) sitter i panelet. Gunnar Bakke (FrP), Julie Andersland (V), Torstein Dahle (Rødt), Sondre Båtstrand (MPG) og Endre Tvinnereim (Byluftlisten) vil holde kortere innlegg. Dessuten kommer forskningsleder Arvid Strand fra Transportøkonomisk Institutt for å gi oss fagekspertisens råd. Journalist Gunnar Wiederstrøm er ordstyrer. Sammen skal de svare på 4 sentrale spørsmål:

Hvilke tiltak kan dempe trafikkveksten? Hvem har ansvaret: kommune, fylke eller stat? Hvilke partier tør gå for de kraftigste virkemidlene? Hvordan skal Bybanen finansieres?

– Endelig vil alle partiene ha Bybane. Nå må de må fortelle oss hvor de skal ta alle milliardene den koster ifra. Kommer staten til å betale alt, slik Byrådet ønsker? Om bergenserne selv må punge ut, skal skattene da økes? Skal velferdsgoder kuttes? Skal bilister betale? Skal bybanebrukerne betale? spør Straume.

Naturvernforbundet har fått støtte fra mange hold i arbeidet med debatten. Blant annet har de fått NSBs miljøstipend og Bergens Tidende som mediepartner. En rekke frivillige organisasjoner har gitt innspill og sprer nå ordet om debatten gjennom sine kanaler. Ikke minst har det politiske miljøet vist interesse og velvilje og sendt sine toppkandidater til debatten.

– Vi håper på høy temperatur og stort oppmøte. Naturvernforbundet har tatt mål av seg til å lage en annerledes og mer konstruktiv samferdselsdebatt. Vi tror at alle vil gå derfra litt klokere, avslutter Straume.

Det blir også mulighet for å høre hvordan partiene forsvarer sine standpunkt i Miljøvalgundersøkelsen 2011. Se hvilke hvilke partier som gjør gode miljøvalg her.

Vi håper på høy temperatur og stort oppmøte. Naturvernforbundet har tatt mål av seg til å lage en annerledes og mer konstruktiv samferdselsdebatt. Vi tror at alle vil gå derfra litt klokere. Møtet er åpent for alle, men fint om du gir beskjed at du kommer til Facebook/ påmeldingsskjemaet nederst på denne kalenderaktiviteten.

Etter debatten invitereres alle til å bli med på Kafe Knøderen, for Miljødebattpostludium og en mulighet til å bli kjent med andre miljøengasjerte.

Artikkelen ble sist oppdatert: 05.09.2011

Naturlig onsdag 5. mars 2014

Grønn hverdag for alle?

12.03.2014 | Sist oppdatert: 12.03.2014

Organisasjonen ”Grønn hverdag” hadde som formål å gjøre det enklere for folk flest å handle miljøvennlige i hverdagen. Dessverre gikk Grønn hverdag konkurs i vinter, men Framtiden i våre hender og Naturvernforbundet gikk sammen om å kjøpe konkursboet, for å sikre den grønne hverdagens fremtid. For å diskutere veien videre inviterte Naturvernforbundet Hordaland en statsviter, en samfunnspsykolog og vår nye samarbeidspartner, Framtiden i våre hender.

Miljøpris2013ordentligbilde

Fikk Miljøpris for Hordaland 2013

11.03.2014 | Sist oppdatert: 04.09.2014

Hordaland fylkeskommune gav Miljøpris for Hordaland 2013 til Naturvernforbundet Hordaland for arbeidet med nasjonalt anerkjente prosjekt som oljefri.no og prøvekjøre.no Prisen ble mottatt av fylkesleder Signe Sandberg og daglig leder Nils Tore Skogland.

Forsmark atomkraftverk

Diskusjonskveld om atomkraft

04.03.2014 | Sist oppdatert: 04.03.2014

Naturleg onsdag om Thorium er diverre utsatt, istaden kan du gå på eit spanande føredrag om "Grøn kvardag for alle?" i Boksalongen på Litteraturhuset i morgon. Allereie neste onsdag kl 19:00 på "Det grøne loftet" har du høve til å diskutere atomkraft med andre studentar.