Foto: BT

Bergens Tidende og Naturvernforbudet presenterer:

Bør bilister betale Bybanen?

Naturvernforbundet i Bergen arrangerer valgdebatt mandag 5. september kl 18.00 på Scandic Hotell. Vi ønsker å skape en annerledes og mer konstruktiv samferdselsdebatt.

Tid: mandag 5. september kl. 18.00.
Sted: Scandic Bergen City i Håkonsgaten 2 -7 i Bergen.
Sjekk ut: Facebook aktivitet

– Vi er alle enige om at trafikkveksten i Bergen er et problem. Nå ønsker vi å oppklare hvem som har ansvaret og diskutere hvilke løsninger vi har å velge mellom,sier Sivert Straume, talsmann for Naturvernforbundet i Bergen. –Mange har kritisert Byrådet, blant annet for at de motsetter seg køprising, mens Byrådet selv har pekt på staten og fylkeskommunen, som eier veiene og forvalter kollektivtrafikken. Naturvernforbundet setter dem sammen i samme rom, og gir dem muligheten til å oppklare ansvarsforholdene og diskutere løsningene.

Køer koster Bergens innbyggere 7,3 milliarder kr i året ifølge Bergen Næringsråd og KS. De siste vintrene har luftkvaliteten i Bergens vært helseskadelig i lange perioder, og i tillegg står biltrafikken for vel halvparten av byens klimautslipp. Det blir dessuten verre: Fram mot 2040 kommer befolkningen i Bergensområdet til å vokse tilsvarende hele Trondheims befolkning.

Byråd og køprismotstander Harald Victor Hove, byrådslederkandidat fra AP Harald Schjeldrup, fylkesordfører Torill Selsvold Nyborg (KrF), samferdselsministerens politiske rådgiver Sigrid Brattabø Handegard (SP) og mangeårig pådriver for kollektivtrafikken Tom Skauge (SV) sitter i panelet. Gunnar Bakke (FrP), Julie Andersland (V), Torstein Dahle (Rødt), Sondre Båtstrand (MPG) og Endre Tvinnereim (Byluftlisten) vil holde kortere innlegg. Dessuten kommer forskningsleder Arvid Strand fra Transportøkonomisk Institutt for å gi oss fagekspertisens råd. Journalist Gunnar Wiederstrøm er ordstyrer. Sammen skal de svare på 4 sentrale spørsmål:

Hvilke tiltak kan dempe trafikkveksten? Hvem har ansvaret: kommune, fylke eller stat? Hvilke partier tør gå for de kraftigste virkemidlene? Hvordan skal Bybanen finansieres?

– Endelig vil alle partiene ha Bybane. Nå må de må fortelle oss hvor de skal ta alle milliardene den koster ifra. Kommer staten til å betale alt, slik Byrådet ønsker? Om bergenserne selv må punge ut, skal skattene da økes? Skal velferdsgoder kuttes? Skal bilister betale? Skal bybanebrukerne betale? spør Straume.

Naturvernforbundet har fått støtte fra mange hold i arbeidet med debatten. Blant annet har de fått NSBs miljøstipend og Bergens Tidende som mediepartner. En rekke frivillige organisasjoner har gitt innspill og sprer nå ordet om debatten gjennom sine kanaler. Ikke minst har det politiske miljøet vist interesse og velvilje og sendt sine toppkandidater til debatten.

– Vi håper på høy temperatur og stort oppmøte. Naturvernforbundet har tatt mål av seg til å lage en annerledes og mer konstruktiv samferdselsdebatt. Vi tror at alle vil gå derfra litt klokere, avslutter Straume.

Det blir også mulighet for å høre hvordan partiene forsvarer sine standpunkt i Miljøvalgundersøkelsen 2011. Se hvilke hvilke partier som gjør gode miljøvalg her.

Vi håper på høy temperatur og stort oppmøte. Naturvernforbundet har tatt mål av seg til å lage en annerledes og mer konstruktiv samferdselsdebatt. Vi tror at alle vil gå derfra litt klokere. Møtet er åpent for alle, men fint om du gir beskjed at du kommer til Facebook/ påmeldingsskjemaet nederst på denne kalenderaktiviteten.

Etter debatten invitereres alle til å bli med på Kafe Knøderen, for Miljødebattpostludium og en mulighet til å bli kjent med andre miljøengasjerte.

Artikkelen ble sist oppdatert: 05.09.2011

Recyclingbins
Naturlig onsdag neste uke

Grønn hverdag er død - lenge leve grønn hverdag

26.02.2014 | Sist oppdatert: 27.02.2014

Grønn hverdag sitt formål er å inspirere folk til å ta miljøhensyn i hverdagen. Grønn hverdag gikk konkurs, men nå har Naturvernforbundet tatt over Grønn hverdag sammen med Framtiden i våre hender. Har hverdagsaktivismen livets rett? Bli med på Naturlig onsdag 5. mars kl 19:00 på Boksalongen i Litteraturhuset Bergen.

Seiersherren Tom Sverre Tomren og de fleste andre stortingsdeltakerne på miljøpolitisk speeddating.

Miljøpolitisk speeddating ble en valgdebatt utenom det vanlige

Det var spørsmål og diskusjoner utenom det vanlige da stortingskandidater fra ni partier møtte miljøengasjerte velgere onsdag 4. September på HUB Bergen. Miljøpartiet de Grønnes Tom Sverre Tomren gikk av med seieren i en uhøytidelig Melodi Grand Prix-poengutdeling, mens Venstres Terje Breivik overrasket mest positivt. Med Linda Eide til å lose deltakerne gjennom programmet i et sjarmerende lokale på Bryggen, ble det virkelig en valgdebatt utenom det vanlige.