• Hordaland
Foto: Henrik Lindtner

Foto: Henrik Lindtner.

Den naturlige skolesekken: Tur til Sandholna

10 og 11. mai dro tre 6. klasser fra Landås skole til Sandholna på Milde, for å lære mer om livet i strandsonen.

Det var en fin gjeng med lærevillige og nysgjerrige elever som dro ut til Sandholna tirsdag og onsdag denne uken. Her skulle de ta en titt på hva de fant under vannskorpen og lære litt om hvordan alt i sammen henger i hop. Dagen var inndelt i to bolker – èn der de laget et saltvannsakvarium og en annen der de så hvor mange arter de klarte å finne. Med til å hjelp seg hadde de studenter fra BFU – Biologisk fagutvalg v/ Universitetet i Bergen.

Prosjektet er en del av den naturlige skolesekken (DNS), som inviterer til undervisnings- og arbeidsmåter der elever og lærere miljøer utenfor skolen som læringsarena. Formålet er å utvikle nysgjerrighet og kunnskap om naturen, samt bevissthet om bærekraftig utvikling og økt miljøengasjement hos elever og lærere.  DNS er et samarbeid mellom Miljøverndepartementet og Kunnskapsdepartementet, mens Naturfagsenteret har redaktøransvaret for natursekken.no.

Selve opplegget på Sandholna har blitt utviklet i samarbeid mellom Naturvernforbundet og BFU. Som naturvernorganisasjon er det viktig å bevisstgjøre barn og skape et engasjement og en relasjon til naturen.

- Vi mener en god miljøholdning starter i barndommen, og det er derfor viktig å arrangere turer som disse der barna får både oppleve og lære. I tillegg så får de jo bruke naturen som klasserom!, sier Henrik Lindtner – sivilarbeider i Naturvernforbundet Hordaland og koordinator for opplegget.

Elevene fikk undervisning av biologistudenter fra UiB. Foto: Henrik Lindtner

En av aktivitetene var å lage et akvarium av det som fantes i strandsonen. Foto: Henrik Lindtner

Artikkelen ble sist oppdatert: 13.05.2011

JulpåbryggenKjellJøranHansen

Et innholdsrikt 2014

22.12.2014 | Sist oppdatert: 21.05.2015

2014 har vært et innholdsrikt år. Frivillige og ansatte i Naturvernforbundet Hordaland har gjort en stor innsats for å sette klima og naturmangfold på dagsorden i året som har gått. Kontoret er julestengt, men vi er klar for ny innsats fra 5. januar.

100_aar_bergen-29

Takk til alle som gjorde 100 årsfeiringen uforglemmelig

26.11.2014 | Sist oppdatert: 02.12.2014

Naturvernforbundets 100 årsjubileum har blitt feiret over hele landet med alt fra byvandringer, bussturer, grillede elger, foredrag, kake til kongelig besøk i Bergen. Naturvernforbundet Hordaland vil takke alle som gjorde 100 årsfeiringen i Bergen til en uforglemmelig opplevelse.

100_aar_bergen-6

100 årsjubileum i bilder

28.10.2014 | Sist oppdatert: 31.10.2014

Vi er strålende fornøyd med å ha feiret 100 år med godt miljøarbeid med flotte naturvernere og flotte representanter for organisasjoner som jobber for samme sak, politikere og for forvaltning. Ikke minst var det en ære å få besøk av Naturvernforbundets høyeste beskytter H .M. Kong Harald. Nå har vi lagt ut noen bilder fra feiringen på våre nettsider og enda flere finner du på Facebook.