• Hordaland
Foto: Henrik Lindtner

Foto: Henrik Lindtner.

Den naturlige skolesekken: Tur til Sandholna

10 og 11. mai dro tre 6. klasser fra Landås skole til Sandholna på Milde, for å lære mer om livet i strandsonen.

Det var en fin gjeng med lærevillige og nysgjerrige elever som dro ut til Sandholna tirsdag og onsdag denne uken. Her skulle de ta en titt på hva de fant under vannskorpen og lære litt om hvordan alt i sammen henger i hop. Dagen var inndelt i to bolker – èn der de laget et saltvannsakvarium og en annen der de så hvor mange arter de klarte å finne. Med til å hjelp seg hadde de studenter fra BFU – Biologisk fagutvalg v/ Universitetet i Bergen.

Prosjektet er en del av den naturlige skolesekken (DNS), som inviterer til undervisnings- og arbeidsmåter der elever og lærere miljøer utenfor skolen som læringsarena. Formålet er å utvikle nysgjerrighet og kunnskap om naturen, samt bevissthet om bærekraftig utvikling og økt miljøengasjement hos elever og lærere.  DNS er et samarbeid mellom Miljøverndepartementet og Kunnskapsdepartementet, mens Naturfagsenteret har redaktøransvaret for natursekken.no.

Selve opplegget på Sandholna har blitt utviklet i samarbeid mellom Naturvernforbundet og BFU. Som naturvernorganisasjon er det viktig å bevisstgjøre barn og skape et engasjement og en relasjon til naturen.

- Vi mener en god miljøholdning starter i barndommen, og det er derfor viktig å arrangere turer som disse der barna får både oppleve og lære. I tillegg så får de jo bruke naturen som klasserom!, sier Henrik Lindtner – sivilarbeider i Naturvernforbundet Hordaland og koordinator for opplegget.

Elevene fikk undervisning av biologistudenter fra UiB. Foto: Henrik Lindtner

En av aktivitetene var å lage et akvarium av det som fantes i strandsonen. Foto: Henrik Lindtner

Artikkelen ble sist oppdatert: 13.05.2011

Oddvar Skre ved Dalelva 30

Oddvar Skre valgt som æresmedlem

25.03.2014 | Sist oppdatert: 25.03.2014

Oddvar Skre ble på årsmøte enstemmig vedtatt som æresmedlem i Naturvernforbundet Hordaland for utrettelig innsats i naturvernsarbeid gjennom mange år.

Bergen

Introduksjonsmøte på Bryggen i Bergen

24.03.2014 | Sist oppdatert: 24.03.2014

Syntes du naturen er verd å ta vare på? På introduksjonsmøte lærer du hvordan du kan engasjere seg for et bedre miljø i Norges eldste naturvernsorganisasjon.

Lygragjestegård

Bli med på Strategihelg

24.03.2014 | Sist oppdatert: 27.03.2014

Har du lyst til å bli kjent med andre naturvernere? Vil være med å legge en slagplan for naturvern? Vil du gå på tur i naturskjønne Lygra? Ikke nøl med å melde deg på årets strategihelg 4. -6 april!