• Hordaland
Foto: Henrik Lindtner

Foto: Henrik Lindtner.

Den naturlige skolesekken: Tur til Sandholna

10 og 11. mai dro tre 6. klasser fra Landås skole til Sandholna på Milde, for å lære mer om livet i strandsonen.

Det var en fin gjeng med lærevillige og nysgjerrige elever som dro ut til Sandholna tirsdag og onsdag denne uken. Her skulle de ta en titt på hva de fant under vannskorpen og lære litt om hvordan alt i sammen henger i hop. Dagen var inndelt i to bolker – èn der de laget et saltvannsakvarium og en annen der de så hvor mange arter de klarte å finne. Med til å hjelp seg hadde de studenter fra BFU – Biologisk fagutvalg v/ Universitetet i Bergen.

Prosjektet er en del av den naturlige skolesekken (DNS), som inviterer til undervisnings- og arbeidsmåter der elever og lærere miljøer utenfor skolen som læringsarena. Formålet er å utvikle nysgjerrighet og kunnskap om naturen, samt bevissthet om bærekraftig utvikling og økt miljøengasjement hos elever og lærere.  DNS er et samarbeid mellom Miljøverndepartementet og Kunnskapsdepartementet, mens Naturfagsenteret har redaktøransvaret for natursekken.no.

Selve opplegget på Sandholna har blitt utviklet i samarbeid mellom Naturvernforbundet og BFU. Som naturvernorganisasjon er det viktig å bevisstgjøre barn og skape et engasjement og en relasjon til naturen.

- Vi mener en god miljøholdning starter i barndommen, og det er derfor viktig å arrangere turer som disse der barna får både oppleve og lære. I tillegg så får de jo bruke naturen som klasserom!, sier Henrik Lindtner – sivilarbeider i Naturvernforbundet Hordaland og koordinator for opplegget.

Elevene fikk undervisning av biologistudenter fra UiB. Foto: Henrik Lindtner

En av aktivitetene var å lage et akvarium av det som fantes i strandsonen. Foto: Henrik Lindtner

Artikkelen ble sist oppdatert: 13.05.2011

Redd klimaet nå!

01.12.2006:

"Redd klimaet nå" skriver politisk rådgiver for byråd for byutvikling i Bergen kommune, Filip Rygg i et opprop til regjeringen. Han stiller krav om utfasing av olje- og gassvirksomhet, bygging av høyhastighetsbaner og innføring av et grønt skatte- og avgiftssystem.

Naturvernpris utdelt på Askøy

18.10.2006:

I år gikk naturvernprisen til Askøy Produkter for arbeidet de har gjort på Askøy. De har tatt et stort ansvar for vedlikeholdet av grøntarealet på øyen, og de har gjort en fantastisk ryddejobb i Kleppestø, forteller leder for Naturvernforbundet Askøy, Kari Sørebø.