• Hordaland
Foto: Henrik Lindtner

Foto: Henrik Lindtner.

Den naturlige skolesekken: Tur til Sandholna

10 og 11. mai dro tre 6. klasser fra Landås skole til Sandholna på Milde, for å lære mer om livet i strandsonen.

Det var en fin gjeng med lærevillige og nysgjerrige elever som dro ut til Sandholna tirsdag og onsdag denne uken. Her skulle de ta en titt på hva de fant under vannskorpen og lære litt om hvordan alt i sammen henger i hop. Dagen var inndelt i to bolker – èn der de laget et saltvannsakvarium og en annen der de så hvor mange arter de klarte å finne. Med til å hjelp seg hadde de studenter fra BFU – Biologisk fagutvalg v/ Universitetet i Bergen.

Prosjektet er en del av den naturlige skolesekken (DNS), som inviterer til undervisnings- og arbeidsmåter der elever og lærere miljøer utenfor skolen som læringsarena. Formålet er å utvikle nysgjerrighet og kunnskap om naturen, samt bevissthet om bærekraftig utvikling og økt miljøengasjement hos elever og lærere.  DNS er et samarbeid mellom Miljøverndepartementet og Kunnskapsdepartementet, mens Naturfagsenteret har redaktøransvaret for natursekken.no.

Selve opplegget på Sandholna har blitt utviklet i samarbeid mellom Naturvernforbundet og BFU. Som naturvernorganisasjon er det viktig å bevisstgjøre barn og skape et engasjement og en relasjon til naturen.

- Vi mener en god miljøholdning starter i barndommen, og det er derfor viktig å arrangere turer som disse der barna får både oppleve og lære. I tillegg så får de jo bruke naturen som klasserom!, sier Henrik Lindtner – sivilarbeider i Naturvernforbundet Hordaland og koordinator for opplegget.

Elevene fikk undervisning av biologistudenter fra UiB. Foto: Henrik Lindtner

En av aktivitetene var å lage et akvarium av det som fantes i strandsonen. Foto: Henrik Lindtner

Artikkelen ble sist oppdatert: 13.05.2011

Øko-omvisning på Ypsøy

15.06.2006:

I strålende vær ble turen til Ypsøy en reise i natur, kultur og historie. Tjue engasjerte påmeldte ble vist rundt på øya som ligger i Meland. Turen var et samarbeid mellom økobonden Vigleik Ypsøy, Naturvernforbundet Hordaland og Bergen Turlag.

Ledig stilling som daglig leder av Naturvernforbundet Hordaland

08.06.2006:

Naturvernforbundet Hordaland er fylkets største og eldste natur- og miljøvernorganisasjon. Vi har omlag 2000 medlemmer, og lokallag i store deler av fylket. Vår jobb er å sette miljø på dagsorden, og vi engasjerer oss i et bredt spekter av natur- og miljøvernsaker. Nå søker vi en engasjert person til å lede vårt kontor på Bryggen i Bergen.

Fuglekasser skal øke miljøengasjement

05.05.2006:

Produksjonen av fuglekasser ved Nesttun Dagsenter er et ledd i et stort prosjekt som skal øke miljøengasjementet hos de unge. Det pedagogiske opplegget er det Høgskolen i Bergen og Lærerakademiet som står for, mens Naturvernforbundet har ansvar for det holdningsskapende arbeidet.