• Hordaland
Foto: Henrik Lindtner

Foto: Henrik Lindtner.

Den naturlige skolesekken: Tur til Sandholna

10 og 11. mai dro tre 6. klasser fra Landås skole til Sandholna på Milde, for å lære mer om livet i strandsonen.

Det var en fin gjeng med lærevillige og nysgjerrige elever som dro ut til Sandholna tirsdag og onsdag denne uken. Her skulle de ta en titt på hva de fant under vannskorpen og lære litt om hvordan alt i sammen henger i hop. Dagen var inndelt i to bolker – èn der de laget et saltvannsakvarium og en annen der de så hvor mange arter de klarte å finne. Med til å hjelp seg hadde de studenter fra BFU – Biologisk fagutvalg v/ Universitetet i Bergen.

Prosjektet er en del av den naturlige skolesekken (DNS), som inviterer til undervisnings- og arbeidsmåter der elever og lærere miljøer utenfor skolen som læringsarena. Formålet er å utvikle nysgjerrighet og kunnskap om naturen, samt bevissthet om bærekraftig utvikling og økt miljøengasjement hos elever og lærere.  DNS er et samarbeid mellom Miljøverndepartementet og Kunnskapsdepartementet, mens Naturfagsenteret har redaktøransvaret for natursekken.no.

Selve opplegget på Sandholna har blitt utviklet i samarbeid mellom Naturvernforbundet og BFU. Som naturvernorganisasjon er det viktig å bevisstgjøre barn og skape et engasjement og en relasjon til naturen.

- Vi mener en god miljøholdning starter i barndommen, og det er derfor viktig å arrangere turer som disse der barna får både oppleve og lære. I tillegg så får de jo bruke naturen som klasserom!, sier Henrik Lindtner – sivilarbeider i Naturvernforbundet Hordaland og koordinator for opplegget.

Elevene fikk undervisning av biologistudenter fra UiB. Foto: Henrik Lindtner

En av aktivitetene var å lage et akvarium av det som fantes i strandsonen. Foto: Henrik Lindtner

Artikkelen ble sist oppdatert: 13.05.2011

Innspill til kommuneplanen på Askøy

03.02.2006:

Naturvernforbundet på Askøy har kommet med innspill til kommuneplanen for Askøy kommune. Fokus er satt på bevaring av grøntstrukturer, forbedret kollektivtilbud og byggeforbud i 100-metersbeltet langs vassdrag.

LIVING- not learning!

14.09.2005:

Med Statsbyggs skandalebruk av regnskogstømmer på Tullinløkka i Oslo friskt i minne, åpnet jeg nylig avisen.... Se leserbrevet fra Naturvernforbundet Hordaland som ble trykket i BT 4. mai.

NVA vil ha flere saker

14.09.2005:

Nyvalgt leder av Naturvernforbundet Askøy, Kari Sørebø vil at folk skal bruke lokallaget aktivt for å ta opp miljøproblemer på øyen. Lørdag sto hun sammen med resten av styret på stand på Kleppestø for å møte folket. Bli bedre kjent med Kari gjennom Askøyværingens intervju med den nye naturvernlederen.

Gjennomgang av partienes miljøpolitikk

23.08.2005:

Naturvernforbundet Hordaland (NVH) har gjennomgått partienes miljøpolitikk. Stortings- kandidatene Audun Lysbakken (SV) og Torstein Dahle (RV) får terningkast 5. Fremskrittspartiet utpekes som miljøverstingen. Det er gitt karakterer til åtte av politikerne som kjemper for stortingsplass fra fylket.