• Hordaland
Foto: Henrik Lindtner

Foto: Henrik Lindtner.

Den naturlige skolesekken: Tur til Sandholna

10 og 11. mai dro tre 6. klasser fra Landås skole til Sandholna på Milde, for å lære mer om livet i strandsonen.

Det var en fin gjeng med lærevillige og nysgjerrige elever som dro ut til Sandholna tirsdag og onsdag denne uken. Her skulle de ta en titt på hva de fant under vannskorpen og lære litt om hvordan alt i sammen henger i hop. Dagen var inndelt i to bolker – èn der de laget et saltvannsakvarium og en annen der de så hvor mange arter de klarte å finne. Med til å hjelp seg hadde de studenter fra BFU – Biologisk fagutvalg v/ Universitetet i Bergen.

Prosjektet er en del av den naturlige skolesekken (DNS), som inviterer til undervisnings- og arbeidsmåter der elever og lærere miljøer utenfor skolen som læringsarena. Formålet er å utvikle nysgjerrighet og kunnskap om naturen, samt bevissthet om bærekraftig utvikling og økt miljøengasjement hos elever og lærere.  DNS er et samarbeid mellom Miljøverndepartementet og Kunnskapsdepartementet, mens Naturfagsenteret har redaktøransvaret for natursekken.no.

Selve opplegget på Sandholna har blitt utviklet i samarbeid mellom Naturvernforbundet og BFU. Som naturvernorganisasjon er det viktig å bevisstgjøre barn og skape et engasjement og en relasjon til naturen.

- Vi mener en god miljøholdning starter i barndommen, og det er derfor viktig å arrangere turer som disse der barna får både oppleve og lære. I tillegg så får de jo bruke naturen som klasserom!, sier Henrik Lindtner – sivilarbeider i Naturvernforbundet Hordaland og koordinator for opplegget.

Elevene fikk undervisning av biologistudenter fra UiB. Foto: Henrik Lindtner

En av aktivitetene var å lage et akvarium av det som fantes i strandsonen. Foto: Henrik Lindtner

Artikkelen ble sist oppdatert: 13.05.2011

Tropisk trevirke fortsatt populært!

06.07.2005:

I følge en spørreundersøkelse utført av Naturvernforbundet Hordaland og Fremtiden i Våre Hender selger åtte av elleve butikker i Bergen hagemøbler i tropisk trevirke. Møbelringen, Bohus og Real Consult er de eneste som bevisst har valgt å kutte ut salget av slike produkter.

Ta styring i strandsonen!

13.06.2005:

Naturvernforbundet Hordaland overleverte en utfordring til miljøvernminister Knut Arild Hareide på Landsmøtet som ble avholdt i Porsgrunn i helga. Utfordringen peker på at Hordaland er et verstingfylke når det gjelder å gi dispensasjoner i strandsonen, og ba ministeren om å instruere byråd Lisbeth Iversen til å vedta kystsoneplanen for Bergen snarest mulig.

Fuglenett på Sotra tas ned

30.05.2005:

Naturvernforbundet Hordaland besøkte Eide avfallsplass i Fjell kommune for å følge opp et tips fra en lokal beboer. Synet av rundt hundre sjøfugl som hang levende og døde i nettene resulterte i at NVH tok kontakt med TV2 for å lage en reportasje om dyreplageriet som har pågått i minst ett år. Etter innslaget opplyste Fylkesmannen at det nå har blitt bestemt at nettene skal ned.

Skuffa over kommuneplanen for Kvam

03.05.2005:

Naturvernforbundet i Kvam har sett fram til at heradet skal få ein plan for korleis ein skal ta vare på og bruka arealet i heradet i åra som kjem. Når høyringsframlegget no er lagt fram, er lokallaget skuffa.