• Hordaland

Et begivenhetsrikt halvår og vaktskifte på kontoret

En sommerhilsen om viktige seiere, vaktskifte og sommerstengt kontor.

Vi er på vei til å legge et begivenhetsrikt halvår bak oss, blant mange store saker er det to viktige seire jeg her vil trekke frem:

*I fjor høst ble trusselen om kraftutbygging av Øystesevassdraget stoppet og nå har regjeringen fremmet forslag om vern av hele vassdraget. En stor takk til Naturvernforbundet i Kvam og alle våre andre samarbeidspartnere som har stått opp for dette unike vassdraget.

*Plasthvalen på Sotra var en stor dyretragedie, men ut av denne vonde øyeåpneren har det vokst frem et stort folkelig engasjement, og ikke minst bevissthet rundt all plastforsøplingen av verdenshavene. En sterk manifestasjon av dette var den store plastjaktaksjonen og konferansen vi var med på å organisere på Sotra i april.

Når vi nå er på vei inn i feriemodus håper jeg våre dyktige medarbeidere på kontoret får en velfortjent sommerferie og god tid til å fylle opp batteriene med mye energi til å fronte alle de viktige miljøsakene vi skal jobbe videre med til høsten. Kontoret på Det Grønne Loftet vil være stengt fra 2. juli til 1. august. Når kontoret åpner igjen vil det samtidig skje et vaktskifte, da det fra august er Synnøve Kvamme som er konstituert leder på kontoret.

Nils Tore Skogland har vært daglig leder i Naturvernforbundet Hordaland i 12 år. I løpet av disse årene har organisasjonen blitt ett av landets mest aktive fylkeslag. Nils Tore er klar for nye utfordringer og ønsker å slutte som daglig leder.

Nils Tore har vært sentral i arbeidet for å utvikle miljøtiltak, bidra til formidling og frivillighet, beskytte naturen og drive Naturvernforbundet Hordaland på daglig basis. Takket være en betydelig innsats fra ansatte, tillitsvalgte, støttespillere og samarbeidspartnere driver fylkeslaget i dag miljøtiltak for både bolig, transport, gjenbruk og forebygging av forsøpling. Gjennom nærmiljøturer i «Naturglede Hordaland» får unge og eldre med ulik bakgrunn kunnskap om natur og erfaring med norsk turkultur. Møteserien «Naturlig onsdag» bidrar til å bygge felleskap rundt formidling av kunnskap, tiltak og samarbeid for konkrete løsninger. Etter ferie og avspasering, skal Nils Tore i første omgang videreutvikle virksomhetene som familien driver.

Vi takker Nils Tore for hans store innsats og ikke minst sterke engasjement for miljøsaken og Naturvernforbundet. Samtidig ønsker vi Synnøve og de andre på kontoret lykke til med sin innsats for å møte fremtidige utfordringer som Naturvernforbundet Hordaland skal jobbe med.

Artikkelen ble sist oppdatert: 09.08.2018

Sotrasambandet(1)

Reagerer på tung veisatsing

26.11.2015 | Sist oppdatert: 14.03.2016

Naturvernforbundet Hordaland reagerer på at reguleringsplanen for Sotrasambandet legger opp til en tredobling i veikapasiteten i området. Les uttalelsen her.

Stemmegivning på landsmøte i Naturvernforbundet i Bergen 2009

Les om Karbonavgift til fordeling (KAF) her

06.11.2015 | Sist oppdatert: 14.03.2016

Naturvernforbundet Hordalands forslag til uttalelse om KAF diskuteres denne helgen på landsmøtet i Naturvernforbundet 2015. Les uttalelsen og andre artikler om ordningen her.

Naturlig onsdag: Gode grønne Bergen - visjon for 2030.

Gode grønne Bergen - visjon for 2030

24.09.2015 | Sist oppdatert: 16.10.2015

Aldri har det vært snakket mer om Gåbyen. Aldri har det vært satset mer på å øke biltrafikken. Bergens politiske topprepresentanter møttes til debatt om Gode grønne Bergen da klima og transportgruppen i Naturvernforbundet Hordaland inviterte til Naturlig onsdag 2. september 2015.