Et innholdsrikt 2014

2014 har vært et innholdsrikt år. Frivillige og ansatte i Naturvernforbundet Hordaland har gjort en stor innsats for å sette klima og naturmangfold på dagsorden i året som har gått. Kontoret er julestengt, men vi er klar for ny innsats fra 5. januar.

Dette er noe av det vi har gjort i 2014:

Vi har feiret at Naturvernforbundet er 100 år med kongelig besøk og jubileumsbok. Her kan du lese en av mange nyhetsartikler om jubileet.

Vi har ønsket velkommen til den åpne møteplassen Naturlig onsdag med ni forskjellige spennende tema. Det møtet som kanskje engasjerte aller mest var diskusjon med James Hansen om hans forslag til karbonavgift til fordeling. Etter Naturlig onsdag skrev mange deltakere inspirerende leserinnlegg, deriblant Gunnar Kvåle.

Våre faggrupper og lokallag har satt klima og naturmangfold på dagsorden gjennom å:

• Skrive mer enn 22 høringsuttalelser, merknader og klager. I noen tilfeller har vi dessverre ikke vunnet frem, men i mange tilfeller har vi fått gjennomslag, noe som inspirerer til fortsatt sterk innsats. Du kan lese uttalelser vi har skrevet her
  • Skrive leserinnlegg. Blant annet har det blitt skrevet om viktigheten av å finne klimatiltak som også ivaretar naturmangfoldshensyn.
  • Organiserere debatter og aktiviteter. Eksempelvis arrangerte vi stand på Aboretetsdag, omvisning på  Weyland bioenergianlegg og faglig tur til Osavatnet og Svartavatnet.
  • Få pressen til å dekke viktige miljøsaker lokalt. For eksempel har klima- og transportgruppen foreslått å bygge lynbane i tillegg til bybane.

Vi har gitt våre medlemmer og ansatte i mer enn 5 ulike virksomheter muligheten til å prøvekjøre el-sykkel igjennom prøvekjøre.no. Formålet er å få flere til å bytte ut bilen med el-sykkel. Vår egen brukerundersøkelse viste at en stor andel har fått mer miljøvennlige reisevaner etter å ha prøvekjørt el-sykkel gjennom oss. I virksomhetene har lederne blitt utfordret til selv å prøvekjøre el-sykkel. Her kan du se hvordan det gikk når ordfører i Bergen kommune Trude Drævland fikk el-sykkel utfordringen.

Vi har hatt Oljefri-informasjonsmøter og lansert nye nettsider til oljefri.no for å gjøre det enklere for eiere av oljefyr og parafinfyrte ildsteder å skifte til fornybare oppvarmingsløsninger og fjerne oljetanken på en sikker måte.  En gladnyhet i juletider var at Enova lanserer en ny støtteordning for fjerning av oljetanken også for dem som har parafinkamin.  Les hva Naturvernforbundet mener om de nye støtteordningene her.

Vi har tatt med barn på skoler i nærområdet for å lære dem om livet i vannet igjennom Den naturlige skolesekken. Noen av barna var også med på 100 årsjubileet og stekte tangchips.

Bilder fra flere av årets aktiviteter kan du finne på Facebooksiden vår.

Vi ser frem til det neste året som kommer!

God jul og godt nyttår!

Julebanner

Tips til miljøvennlig jul

13.12.2019

Føler du på julegavestresset i disse adventstider? Vi gir deg noen tips til gaver og innpakning og valg av juletre og julemat. Ha en god, avslappet jul!