Naturvernforbundet fyller 100 år.

Feirer 100 år for naturen med kongelig besøk

I 100 år har Naturvernforbundet jobbet for å ta vare på vår rike natur og skape et bærekraftig samfunn. Nå vil vi samle medlemmer og andre som fremmer naturens sak for å feire 100 år for naturen. Som Naturvernforbundets øverste beskytter stiller Hans Majestet Kong Harald V opp på feiring i Bergen 18. oktober. Tidligere leder i Friends of the Earth England, Wales and Northern Ireland, Tony Juniper, kommer for å gi et foredrag om hvordan Norge kan gå fra å være oljeavhengig til å bygge på naturens prinsipper.

Image

Hvordan ville dagens samfunn vært uten 100 år med frivillig innsats for å ta vare på naturen? Hvordan kan verden se ut om 100 år hvis vi setter alle kluter til og jobber for en bedre klode?

Naturvernforbundet ble stiftet 18. februar 1914 i år blir derfor Naturvernforbundet feiret over hele Norge. 18. oktober blir det stor feiring med kongelig besøk på Clarion Admiral Hotel i Bergen.

”Vi ønsker å bli inspirert av naturverneres historiske innsats i vårt arbeid for en bedre fremtid. Derfor inviterer vi til 100 årsjubileum 18. oktober 2014” sier Nils Tore Skogland, daglig leder i Naturvernforbundet Hordaland. ”Vi håper mange medlemmer og naturvenner blir med på feiringen.”

Dersom du vil bli med kan du melde deg på innen 1. oktober på deltager.no/100aarsjubileum. Mer informasjon om programmet finner du her.

Image

Hva har blitt egentlig blitt gjort?

Ildsjel og naturverner Honoria Hamre har brukt de siste åtte månedene til å samle materiale og skrive bok om hvordan aktive i Naturvernforbundet på Vestlandet har kjempet for naturen. I boka som er ferdig til jubileet kan du lese at vi blant annet var med på å stoppe utbygging av atomkraftverk på Vestlandet på 60- og 70-tallet. Naturvernforbundet har også bidratt til vern av mange vassdrag og naturområder. Vøringsfossen og Hardangervidda er gode eksempler på dette.

Fotograf: Kristin Hildre Rørvik

Hva er framtidens løsninger?

En viktig del av feiringen 18. oktober blir også å se fremover. Dere vil få prøvekjøre el-sykler og se hvordan solvarme- og solstrømanlegg fungerer. Tony Juniper, som har skrevet boka "What has Nature Ever Done for us? How Money Really Does Grow On Trees?" er dagens foredragsholder. Senere på dagen vil Ivar Baste i Miljødirektoratet fortelle oss om hvordan bærekraftig utvikling er avhengig av økosystemtjenester og hvordan industrien kan lære av naturen når de skal finne nye smarte løsninger.

Musikk for naturen og mat av naturen

Det blir ikke ordentlig feiring uten musikk, mat og underholdning. Derfor spiller pianist Natalia Skogland klassisk musikk inspirert av naturen og vi vil få servert lunsj og treretters festmiddag med lokale, økologiske og sesongbaserte ingredienser. I kalenderen kan du lese mer om programmet og kveldens meny .

Clarion Admiral Bergen samarbeider om 100 årsjubileum

Clarion Admiral Bergen er Naturvernforbundets samarbeidspartner i forbindelse med 100 årsjubileumsfeiringen 18. oktober. De serverer mye økologisk mat og har nylig redusert sitt energiforbruk med nye vinduer og varmegjenvinning. Deres miljøprogram hjelper til med å redusere hotellets miljøbelastning, energiforbruk og avfall.

Flere innslag kommer

Vil du være med å inspirere til økt miljøengasjement med hilsningstale eller på andre måter? Ta kontakt med oss på e-post jubileum.nvf@gmail.com eller tlf 55 30 06 60. Vi ser frem til en storslått feiring for naturen og håper du blir med.

Julebanner

Tips til miljøvennlig jul

13.12.2019

Føler du på julegavestresset i disse adventstider? Vi gir deg noen tips til gaver og innpakning og valg av juletre og julemat. Ha en god, avslappet jul!