• Hordaland

Fikk Miljøpris for Hordaland 2013

Hordaland fylkeskommune gav Miljøpris for Hordaland 2013 til Naturvernforbundet Hordaland for arbeidet med nasjonalt anerkjente prosjekt som oljefri.no og prøvekjøre.no Prisen ble mottatt av fylkesleder Signe Sandberg og daglig leder Nils Tore Skogland.

– I hundre år har Naturvernforbundet kjempet hardt for det viktigste vi har, naturen, sa Anne-Beth Njærheim, leder i kultur og ressursutvalet i Hordaland da hun overrekte Miljøprisen for Hordaland 2013 til Naturvernforbundet Hordaland. Overrekkelsen fant sted på fylkestinget i i Bergen 11. mars 2014 med et diplom og 50.000 kroner.

– Naturen har ein uerstatteleg egenverdi. Denne bevisstgjøringen har organisasjonen vært med å fremme. Vitenskapen gir oss et stadig klarere bilde på at den menneskeskapte klimatrussel, er den største utfordringen vår generasjon står overfor. Dette er noe Naturvernforbund Hordaland har tatt på alvor. Og de gjør også noe med det, sa Njærheim og viste til at Naturvernforbundet blant annet har utviklet nasjonalt annerkjente klima- og miljøtiltak som oljefri.no og provekjøre.no

- I 1974 advarte Naturvernforbundet mot klimaendringer og anbefalte storstilt energieffektivisering. Nærmere 40 år senere sier nærmere 98% av forskerene at dette var korrekt, sa daglig leder Nils Tore Skogland i takketalen. - Godt naturvern sikrer naturens egenverdi, men gir også innbyggerene rent vann, luft og mat fra naturen. Naturvernforbundet jobber for å beskytte almenne interesser, mot enkeltpersoner og gruppers kortsiktige egeninteresse. Det er en stor glede å motta Miljøprisen for Hordaland og ekstra kjekt at prosjektene oljefri.no og prøvekjøre.no er trukket fram, fortsatte han.

– Naturvernforbundet er på lag med politikerene og føler at de er med, men å gå fra festtalar til handling er utfordringen, sa fylkesleder Signe Sandberg. En stor del av befolkningen er også på lag med oss, men utfordringen er å få alle med, fortsatte hun.

Naturvernforbundet Hordaland er stolt mottaker av Miljøprisen for Hordaland. Det er inspirerende at vårt arbeid med naturmangfold, klima og bærekraftig energi blir lagt merke til. Diplomet vil bli hent opp på fylkeslagets møterom og prisen vil bli satt inn på Naturvernforbundet Hordalands gavefond. Dermed kan renteinntektene brukes i mange år til det beste for natur, miljø og klima i Hordaland.

. Les også sak på Hordaland fylkeskommunes nettsider.

Artikkelen ble sist oppdatert: 04.09.2014

100_aar_bergen-6

100 årsjubileum i bilder

28.10.2014 | Sist oppdatert: 31.10.2014

Vi er strålende fornøyd med å ha feiret 100 år med godt miljøarbeid med flotte naturvernere og flotte representanter for organisasjoner som jobber for samme sak, politikere og for forvaltning. Ikke minst var det en ære å få besøk av Naturvernforbundets høyeste beskytter H .M. Kong Harald. Nå har vi lagt ut noen bilder fra feiringen på våre nettsider og enda flere finner du på Facebook.

Inspiration point

Bli med på lederkurs

06.10.2014 | Sist oppdatert: 13.10.2014

Vil du lære deg kunsten å lede frivillige? Bli med på lederkurs med Naturvernforbundet 7.-8. november i Oslo. Kurset skal handle om verktøy og metoder i arbeidet vårt. Målet er å gi deltakerne inspirasjon uansett hvilke saker de jobber med.

Gunnar album nær høyde Straubebilde

Gunnar Album 1965-2014

18.09.2014 | Sist oppdatert: 01.10.2014

Lørdag 13.september fikk vi den usigelig triste beskjeden om at Gunnar Album er død.