• Hordaland

Fikk Miljøpris for Hordaland 2013

Hordaland fylkeskommune gav Miljøpris for Hordaland 2013 til Naturvernforbundet Hordaland for arbeidet med nasjonalt anerkjente prosjekt som oljefri.no og prøvekjøre.no Prisen ble mottatt av fylkesleder Signe Sandberg og daglig leder Nils Tore Skogland.

– I hundre år har Naturvernforbundet kjempet hardt for det viktigste vi har, naturen, sa Anne-Beth Njærheim, leder i kultur og ressursutvalet i Hordaland da hun overrekte Miljøprisen for Hordaland 2013 til Naturvernforbundet Hordaland. Overrekkelsen fant sted på fylkestinget i i Bergen 11. mars 2014 med et diplom og 50.000 kroner.

– Naturen har ein uerstatteleg egenverdi. Denne bevisstgjøringen har organisasjonen vært med å fremme. Vitenskapen gir oss et stadig klarere bilde på at den menneskeskapte klimatrussel, er den største utfordringen vår generasjon står overfor. Dette er noe Naturvernforbund Hordaland har tatt på alvor. Og de gjør også noe med det, sa Njærheim og viste til at Naturvernforbundet blant annet har utviklet nasjonalt annerkjente klima- og miljøtiltak som oljefri.no og provekjøre.no

- I 1974 advarte Naturvernforbundet mot klimaendringer og anbefalte storstilt energieffektivisering. Nærmere 40 år senere sier nærmere 98% av forskerene at dette var korrekt, sa daglig leder Nils Tore Skogland i takketalen. - Godt naturvern sikrer naturens egenverdi, men gir også innbyggerene rent vann, luft og mat fra naturen. Naturvernforbundet jobber for å beskytte almenne interesser, mot enkeltpersoner og gruppers kortsiktige egeninteresse. Det er en stor glede å motta Miljøprisen for Hordaland og ekstra kjekt at prosjektene oljefri.no og prøvekjøre.no er trukket fram, fortsatte han.

– Naturvernforbundet er på lag med politikerene og føler at de er med, men å gå fra festtalar til handling er utfordringen, sa fylkesleder Signe Sandberg. En stor del av befolkningen er også på lag med oss, men utfordringen er å få alle med, fortsatte hun.

Naturvernforbundet Hordaland er stolt mottaker av Miljøprisen for Hordaland. Det er inspirerende at vårt arbeid med naturmangfold, klima og bærekraftig energi blir lagt merke til. Diplomet vil bli hent opp på fylkeslagets møterom og prisen vil bli satt inn på Naturvernforbundet Hordalands gavefond. Dermed kan renteinntektene brukes i mange år til det beste for natur, miljø og klima i Hordaland.

. Les også sak på Hordaland fylkeskommunes nettsider.

Artikkelen ble sist oppdatert: 04.09.2014

Nnv1000 år

Feirer 100 år for naturen med kongelig besøk

10.09.2014 | Sist oppdatert: 22.09.2014

I 100 år har Naturvernforbundet jobbet for å ta vare på vår rike natur og skape et bærekraftig samfunn. Nå vil vi samle medlemmer og andre som fremmer naturens sak for å feire 100 år for naturen. Som Naturvernforbundets øverste beskytter stiller Hans Majestet Kong Harald V opp på feiring i Bergen 18. oktober. Tidligere leder i Friends of the Earth England, Wales and Northern Ireland, Tony Juniper, kommer for å gi et foredrag om hvordan Norge kan gå fra å være oljeavhengig til å bygge på naturens prinsipper.

Oddvar Skre ved Dalelva 30

Oddvar Skre valgt som æresmedlem

25.03.2014 | Sist oppdatert: 25.03.2014

Oddvar Skre ble på årsmøte enstemmig vedtatt som æresmedlem i Naturvernforbundet Hordaland for utrettelig innsats i naturvernsarbeid gjennom mange år.

Bergen

Introduksjonsmøte på Bryggen i Bergen

24.03.2014 | Sist oppdatert: 24.03.2014

Syntes du naturen er verd å ta vare på? På introduksjonsmøte lærer du hvordan du kan engasjere seg for et bedre miljø i Norges eldste naturvernsorganisasjon.