• Hordaland

Fikk Miljøpris for Hordaland 2013

Hordaland fylkeskommune gav Miljøpris for Hordaland 2013 til Naturvernforbundet Hordaland for arbeidet med nasjonalt anerkjente prosjekt som oljefri.no og prøvekjøre.no Prisen ble mottatt av fylkesleder Signe Sandberg og daglig leder Nils Tore Skogland.

– I hundre år har Naturvernforbundet kjempet hardt for det viktigste vi har, naturen, sa Anne-Beth Njærheim, leder i kultur og ressursutvalet i Hordaland da hun overrekte Miljøprisen for Hordaland 2013 til Naturvernforbundet Hordaland. Overrekkelsen fant sted på fylkestinget i i Bergen 11. mars 2014 med et diplom og 50.000 kroner.

– Naturen har ein uerstatteleg egenverdi. Denne bevisstgjøringen har organisasjonen vært med å fremme. Vitenskapen gir oss et stadig klarere bilde på at den menneskeskapte klimatrussel, er den største utfordringen vår generasjon står overfor. Dette er noe Naturvernforbund Hordaland har tatt på alvor. Og de gjør også noe med det, sa Njærheim og viste til at Naturvernforbundet blant annet har utviklet nasjonalt annerkjente klima- og miljøtiltak som oljefri.no og provekjøre.no

- I 1974 advarte Naturvernforbundet mot klimaendringer og anbefalte storstilt energieffektivisering. Nærmere 40 år senere sier nærmere 98% av forskerene at dette var korrekt, sa daglig leder Nils Tore Skogland i takketalen. - Godt naturvern sikrer naturens egenverdi, men gir også innbyggerene rent vann, luft og mat fra naturen. Naturvernforbundet jobber for å beskytte almenne interesser, mot enkeltpersoner og gruppers kortsiktige egeninteresse. Det er en stor glede å motta Miljøprisen for Hordaland og ekstra kjekt at prosjektene oljefri.no og prøvekjøre.no er trukket fram, fortsatte han.

– Naturvernforbundet er på lag med politikerene og føler at de er med, men å gå fra festtalar til handling er utfordringen, sa fylkesleder Signe Sandberg. En stor del av befolkningen er også på lag med oss, men utfordringen er å få alle med, fortsatte hun.

Naturvernforbundet Hordaland er stolt mottaker av Miljøprisen for Hordaland. Det er inspirerende at vårt arbeid med naturmangfold, klima og bærekraftig energi blir lagt merke til. Diplomet vil bli hent opp på fylkeslagets møterom og prisen vil bli satt inn på Naturvernforbundet Hordalands gavefond. Dermed kan renteinntektene brukes i mange år til det beste for natur, miljø og klima i Hordaland.

. Les også sak på Hordaland fylkeskommunes nettsider.

Artikkelen ble sist oppdatert: 04.09.2014

Forsmark atomkraftverk

Diskusjonskveld om atomkraft

04.03.2014 | Sist oppdatert: 04.03.2014

Naturleg onsdag om Thorium er diverre utsatt, istaden kan du gå på eit spanande føredrag om "Grøn kvardag for alle?" i Boksalongen på Litteraturhuset i morgon. Allereie neste onsdag kl 19:00 på "Det grøne loftet" har du høve til å diskutere atomkraft med andre studentar.

Recyclingbins
Naturlig onsdag neste uke

Grønn hverdag er død - lenge leve grønn hverdag

26.02.2014 | Sist oppdatert: 27.02.2014

Grønn hverdag sitt formål er å inspirere folk til å ta miljøhensyn i hverdagen. Grønn hverdag gikk konkurs, men nå har Naturvernforbundet tatt over Grønn hverdag sammen med Framtiden i våre hender. Har hverdagsaktivismen livets rett? Bli med på Naturlig onsdag 5. mars kl 19:00 på Boksalongen i Litteraturhuset Bergen.

Seiersherren Tom Sverre Tomren og de fleste andre stortingsdeltakerne på miljøpolitisk speeddating.

Miljøpolitisk speeddating ble en valgdebatt utenom det vanlige

Det var spørsmål og diskusjoner utenom det vanlige da stortingskandidater fra ni partier møtte miljøengasjerte velgere onsdag 4. September på HUB Bergen. Miljøpartiet de Grønnes Tom Sverre Tomren gikk av med seieren i en uhøytidelig Melodi Grand Prix-poengutdeling, mens Venstres Terje Breivik overrasket mest positivt. Med Linda Eide til å lose deltakerne gjennom programmet i et sjarmerende lokale på Bryggen, ble det virkelig en valgdebatt utenom det vanlige.