• Hordaland

Fikk Miljøpris for Hordaland 2013

Hordaland fylkeskommune gav Miljøpris for Hordaland 2013 til Naturvernforbundet Hordaland for arbeidet med nasjonalt anerkjente prosjekt som oljefri.no og prøvekjøre.no Prisen ble mottatt av fylkesleder Signe Sandberg og daglig leder Nils Tore Skogland.

– I hundre år har Naturvernforbundet kjempet hardt for det viktigste vi har, naturen, sa Anne-Beth Njærheim, leder i kultur og ressursutvalet i Hordaland da hun overrekte Miljøprisen for Hordaland 2013 til Naturvernforbundet Hordaland. Overrekkelsen fant sted på fylkestinget i i Bergen 11. mars 2014 med et diplom og 50.000 kroner.

– Naturen har ein uerstatteleg egenverdi. Denne bevisstgjøringen har organisasjonen vært med å fremme. Vitenskapen gir oss et stadig klarere bilde på at den menneskeskapte klimatrussel, er den største utfordringen vår generasjon står overfor. Dette er noe Naturvernforbund Hordaland har tatt på alvor. Og de gjør også noe med det, sa Njærheim og viste til at Naturvernforbundet blant annet har utviklet nasjonalt annerkjente klima- og miljøtiltak som oljefri.no og provekjøre.no

- I 1974 advarte Naturvernforbundet mot klimaendringer og anbefalte storstilt energieffektivisering. Nærmere 40 år senere sier nærmere 98% av forskerene at dette var korrekt, sa daglig leder Nils Tore Skogland i takketalen. - Godt naturvern sikrer naturens egenverdi, men gir også innbyggerene rent vann, luft og mat fra naturen. Naturvernforbundet jobber for å beskytte almenne interesser, mot enkeltpersoner og gruppers kortsiktige egeninteresse. Det er en stor glede å motta Miljøprisen for Hordaland og ekstra kjekt at prosjektene oljefri.no og prøvekjøre.no er trukket fram, fortsatte han.

– Naturvernforbundet er på lag med politikerene og føler at de er med, men å gå fra festtalar til handling er utfordringen, sa fylkesleder Signe Sandberg. En stor del av befolkningen er også på lag med oss, men utfordringen er å få alle med, fortsatte hun.

Naturvernforbundet Hordaland er stolt mottaker av Miljøprisen for Hordaland. Det er inspirerende at vårt arbeid med naturmangfold, klima og bærekraftig energi blir lagt merke til. Diplomet vil bli hent opp på fylkeslagets møterom og prisen vil bli satt inn på Naturvernforbundet Hordalands gavefond. Dermed kan renteinntektene brukes i mange år til det beste for natur, miljø og klima i Hordaland.

. Les også sak på Hordaland fylkeskommunes nettsider.

Artikkelen ble sist oppdatert: 04.09.2014

Feil i NaturVest

07.09.2007:

Då resultata av Natur og Ungdom og Naturvernforbundet si valundersøking vart presentert i siste nummer av medlemsbladet vårt NaturVest, vart Magnar Lussand (SP) ved ein inkurie tillagt å støtta vidare fylkeskommunal finansiering av ruteutviklingsprosjekt på Flesland. Dette er ikkje riktig. Lussand ynskte ikkje å svara på spørsmålet. SP stemte for slik sponsing av forureing i sist periode. Naturvernforbundet Hordaland håpar at partiet vil endra meining om saka kjem opp på nytt, og ynskjer Hordaland Senterparti lukke til med innspurten av valkampen.

Ha litt visjoner du også

05.09.2007:

Det finnes partier med visjoner for et miljøvennlig Bergen. Bli med og stem på et av dem i år, fordi Bergen fortjener det, oppfordrer leder i Naturvernforbundet Hordaland, Ingar Flatlandsmo i dette debattinnlegget.

Vi starter opp Miljøagentene!

01.09.2007:

Er du interessert i natur og miljø og er mellom 7 og 13? Eller er du en engasjert mor eller far som har lyst å gi barnet ditt en meningsfull fritid? Miljøagentene er Norges ledende miljøvernorganisasjon for barn, og nå starter vi opp lokallag rundt omkring i Bergen og Hordaland.

- BIR er en stat i staten

29.08.2007:

Utslippene fra veisektoren sto i fokus da Naturvernforbundet Hordaland inviterte byens politiske partier til miljøvalgdebatt på Logen torsdag. Virkelig temperatur ble det likevel først når avfallsbehandlingen kom på dagsorden.