• Hordaland

Fikk Miljøpris for Hordaland 2013

Hordaland fylkeskommune gav Miljøpris for Hordaland 2013 til Naturvernforbundet Hordaland for arbeidet med nasjonalt anerkjente prosjekt som oljefri.no og prøvekjøre.no Prisen ble mottatt av fylkesleder Signe Sandberg og daglig leder Nils Tore Skogland.

– I hundre år har Naturvernforbundet kjempet hardt for det viktigste vi har, naturen, sa Anne-Beth Njærheim, leder i kultur og ressursutvalet i Hordaland da hun overrekte Miljøprisen for Hordaland 2013 til Naturvernforbundet Hordaland. Overrekkelsen fant sted på fylkestinget i i Bergen 11. mars 2014 med et diplom og 50.000 kroner.

– Naturen har ein uerstatteleg egenverdi. Denne bevisstgjøringen har organisasjonen vært med å fremme. Vitenskapen gir oss et stadig klarere bilde på at den menneskeskapte klimatrussel, er den største utfordringen vår generasjon står overfor. Dette er noe Naturvernforbund Hordaland har tatt på alvor. Og de gjør også noe med det, sa Njærheim og viste til at Naturvernforbundet blant annet har utviklet nasjonalt annerkjente klima- og miljøtiltak som oljefri.no og provekjøre.no

- I 1974 advarte Naturvernforbundet mot klimaendringer og anbefalte storstilt energieffektivisering. Nærmere 40 år senere sier nærmere 98% av forskerene at dette var korrekt, sa daglig leder Nils Tore Skogland i takketalen. - Godt naturvern sikrer naturens egenverdi, men gir også innbyggerene rent vann, luft og mat fra naturen. Naturvernforbundet jobber for å beskytte almenne interesser, mot enkeltpersoner og gruppers kortsiktige egeninteresse. Det er en stor glede å motta Miljøprisen for Hordaland og ekstra kjekt at prosjektene oljefri.no og prøvekjøre.no er trukket fram, fortsatte han.

– Naturvernforbundet er på lag med politikerene og føler at de er med, men å gå fra festtalar til handling er utfordringen, sa fylkesleder Signe Sandberg. En stor del av befolkningen er også på lag med oss, men utfordringen er å få alle med, fortsatte hun.

Naturvernforbundet Hordaland er stolt mottaker av Miljøprisen for Hordaland. Det er inspirerende at vårt arbeid med naturmangfold, klima og bærekraftig energi blir lagt merke til. Diplomet vil bli hent opp på fylkeslagets møterom og prisen vil bli satt inn på Naturvernforbundet Hordalands gavefond. Dermed kan renteinntektene brukes i mange år til det beste for natur, miljø og klima i Hordaland.

. Les også sak på Hordaland fylkeskommunes nettsider.

Artikkelen ble sist oppdatert: 04.09.2014

Gjennomgang av partienes miljøpolitikk

23.08.2005:

Naturvernforbundet Hordaland (NVH) har gjennomgått partienes miljøpolitikk. Stortings- kandidatene Audun Lysbakken (SV) og Torstein Dahle (RV) får terningkast 5. Fremskrittspartiet utpekes som miljøverstingen. Det er gitt karakterer til åtte av politikerne som kjemper for stortingsplass fra fylket.

Tropisk trevirke fortsatt populært!

06.07.2005:

I følge en spørreundersøkelse utført av Naturvernforbundet Hordaland og Fremtiden i Våre Hender selger åtte av elleve butikker i Bergen hagemøbler i tropisk trevirke. Møbelringen, Bohus og Real Consult er de eneste som bevisst har valgt å kutte ut salget av slike produkter.

Ta styring i strandsonen!

13.06.2005:

Naturvernforbundet Hordaland overleverte en utfordring til miljøvernminister Knut Arild Hareide på Landsmøtet som ble avholdt i Porsgrunn i helga. Utfordringen peker på at Hordaland er et verstingfylke når det gjelder å gi dispensasjoner i strandsonen, og ba ministeren om å instruere byråd Lisbeth Iversen til å vedta kystsoneplanen for Bergen snarest mulig.

Fuglenett på Sotra tas ned

30.05.2005:

Naturvernforbundet Hordaland besøkte Eide avfallsplass i Fjell kommune for å følge opp et tips fra en lokal beboer. Synet av rundt hundre sjøfugl som hang levende og døde i nettene resulterte i at NVH tok kontakt med TV2 for å lage en reportasje om dyreplageriet som har pågått i minst ett år. Etter innslaget opplyste Fylkesmannen at det nå har blitt bestemt at nettene skal ned.