Fuglenett på Sotra tas ned

Foto: NVH
Naturvernforbundet Hordaland besøkte Eide avfallsplass i Fjell kommune for å følge opp et tips fra en lokal beboer. Synet av rundt hundre sjøfugl som hang levende og døde i nettene resulterte i at NVH tok kontakt med TV2 for å lage en reportasje om dyreplageriet som har pågått i minst ett år. Etter innslaget opplyste Fylkesmannen at det nå har blitt bestemt at nettene skal ned.

Nettene som skulle ha til hensikt å holde fuglene borte fra matrestene har virket helt mot sin hensikt ettersom fuglene med letthet kommer seg inn på avfallsplassen. Hver gang de blir skremt flyr de i nettet, og bein og vinger henger seg fast.

Flere av fuglene i nettene var i live da Naturvernforbundet Hordaland var på besøk. Disse blir normalt skutt av de ansatte på avfallsplassen i følge ledelsen for deponiet, som opplyste at de selv ikke ønsker bruk av nett.

I tillegg til måser, har det også gått sårbare arter som hubro i nettene. Naturvernforbundet Hordaland krevde i et brev til Fylkesmannen i Hordaland at nettene måtte fjernes. Kravet ble innvilget, noe NVH er svært glade for- på vegne av fuglene først og fremst, men også for lokalbefolkningen på Sotra som har benyttet seg av avfallsplassen, og ikke minst de ansatte på deponiet.

Julebanner

Tips til miljøvennlig jul

13.12.2019 | Sist oppdatert: 14.12.2019

Føler du på julegavestresset i disse adventstider? Vi gir deg noen tips til gaver og innpakning og valg av juletre og julemat. Ha en god, avslappet jul!