• Hordaland
  • Gode grønne Bergen - inspirasjon til Bergens nye bystyre
Påtroppende ordfører Marte Mjøs Persen mottar Gode, Grønne Bergen

Påtroppende ordfører Marte Mjøs Persen mottar Gode, Grønne Bergen. Foto: Lars Hole

Gode grønne Bergen - inspirasjon til Bergens nye bystyre

På kvelden onsdag 28. oktober ble Marte Mjøs Persen valgt som Bergens nye ordfører de neste fire årene. Med seg inn i Det gamle rådhuset bar hun Naturvernforbundet Hordaland sin visjon for Bergen i 2030.

Onsdag 28. oktober kl 16:00 samlet 67 politikere seg i Det gamle rådhuset til første møte i Bergens nye bystyre. Med seg inn i møtelokalet hadde de "Gode grønne Bergen" - Naturvernforbundet Hordaland sin visjon for bærekraftig transport og arealplanlegging i Bergen i 2030.

"Den har jeg på nattbordet!"
"Den har jeg lest opp og ned i mente."
"Den har jeg jobbet inn i den nye byrådsplatformen."
"Den der ja - den liker jeg. Særlig delen om Bybanen på lynlinjer!"

Dette var noen av svarene vi fikk av politikerne som mottok visjonen, som er utarbeidet av Klima- og
transportgruppen i Naturvernforbundet Hordaland.

Fotograf: Lars Hole

F.v. Torsten Heitmann og Borgar Emanuelsen Bohlin deler ut "Gode grønne Bergen" til Bergens nye bystyre.

Vil du også engasjere deg?

Artikkelen ble sist oppdatert: 29.10.2015

Nnv1000 år

Feirer 100 år for naturen med kongelig besøk

10.09.2014 | Sist oppdatert: 22.09.2014

I 100 år har Naturvernforbundet jobbet for å ta vare på vår rike natur og skape et bærekraftig samfunn. Nå vil vi samle medlemmer og andre som fremmer naturens sak for å feire 100 år for naturen. Som Naturvernforbundets øverste beskytter stiller Hans Majestet Kong Harald V opp på feiring i Bergen 18. oktober. Tidligere leder i Friends of the Earth England, Wales and Northern Ireland, Tony Juniper, kommer for å gi et foredrag om hvordan Norge kan gå fra å være oljeavhengig til å bygge på naturens prinsipper.

Oddvar Skre ved Dalelva 30

Oddvar Skre valgt som æresmedlem

25.03.2014 | Sist oppdatert: 25.03.2014

Oddvar Skre ble på årsmøte enstemmig vedtatt som æresmedlem i Naturvernforbundet Hordaland for utrettelig innsats i naturvernsarbeid gjennom mange år.

Bergen

Introduksjonsmøte på Bryggen i Bergen

24.03.2014 | Sist oppdatert: 24.03.2014

Syntes du naturen er verd å ta vare på? På introduksjonsmøte lærer du hvordan du kan engasjere seg for et bedre miljø i Norges eldste naturvernsorganisasjon.