• Hordaland
  • Gode grønne Bergen - inspirasjon til Bergens nye bystyre
Påtroppende ordfører Marte Mjøs Persen mottar Gode, Grønne Bergen

Påtroppende ordfører Marte Mjøs Persen mottar Gode, Grønne Bergen. Foto: Lars Hole

Gode grønne Bergen - inspirasjon til Bergens nye bystyre

På kvelden onsdag 28. oktober ble Marte Mjøs Persen valgt som Bergens nye ordfører de neste fire årene. Med seg inn i Det gamle rådhuset bar hun Naturvernforbundet Hordaland sin visjon for Bergen i 2030.

Onsdag 28. oktober kl 16:00 samlet 67 politikere seg i Det gamle rådhuset til første møte i Bergens nye bystyre. Med seg inn i møtelokalet hadde de "Gode grønne Bergen" - Naturvernforbundet Hordaland sin visjon for bærekraftig transport og arealplanlegging i Bergen i 2030.

"Den har jeg på nattbordet!"
"Den har jeg lest opp og ned i mente."
"Den har jeg jobbet inn i den nye byrådsplatformen."
"Den der ja - den liker jeg. Særlig delen om Bybanen på lynlinjer!"

Dette var noen av svarene vi fikk av politikerne som mottok visjonen, som er utarbeidet av Klima- og
transportgruppen i Naturvernforbundet Hordaland.

Fotograf: Lars Hole

F.v. Torsten Heitmann og Borgar Emanuelsen Bohlin deler ut "Gode grønne Bergen" til Bergens nye bystyre.

Vil du også engasjere deg?

Artikkelen ble sist oppdatert: 29.10.2015

Forsmark atomkraftverk

Diskusjonskveld om atomkraft

04.03.2014 | Sist oppdatert: 04.03.2014

Naturleg onsdag om Thorium er diverre utsatt, istaden kan du gå på eit spanande føredrag om "Grøn kvardag for alle?" i Boksalongen på Litteraturhuset i morgon. Allereie neste onsdag kl 19:00 på "Det grøne loftet" har du høve til å diskutere atomkraft med andre studentar.

Recyclingbins
Naturlig onsdag neste uke

Grønn hverdag er død - lenge leve grønn hverdag

26.02.2014 | Sist oppdatert: 27.02.2014

Grønn hverdag sitt formål er å inspirere folk til å ta miljøhensyn i hverdagen. Grønn hverdag gikk konkurs, men nå har Naturvernforbundet tatt over Grønn hverdag sammen med Framtiden i våre hender. Har hverdagsaktivismen livets rett? Bli med på Naturlig onsdag 5. mars kl 19:00 på Boksalongen i Litteraturhuset Bergen.

Seiersherren Tom Sverre Tomren og de fleste andre stortingsdeltakerne på miljøpolitisk speeddating.

Miljøpolitisk speeddating ble en valgdebatt utenom det vanlige

Det var spørsmål og diskusjoner utenom det vanlige da stortingskandidater fra ni partier møtte miljøengasjerte velgere onsdag 4. September på HUB Bergen. Miljøpartiet de Grønnes Tom Sverre Tomren gikk av med seieren i en uhøytidelig Melodi Grand Prix-poengutdeling, mens Venstres Terje Breivik overrasket mest positivt. Med Linda Eide til å lose deltakerne gjennom programmet i et sjarmerende lokale på Bryggen, ble det virkelig en valgdebatt utenom det vanlige.