Naturlig onsdag neste uke

Grønn hverdag er død - lenge leve grønn hverdag

Grønn hverdag sitt formål er å inspirere folk til å ta miljøhensyn i hverdagen. Grønn hverdag gikk konkurs, men nå har Naturvernforbundet tatt over Grønn hverdag sammen med Framtiden i våre hender. Har hverdagsaktivismen livets rett? Bli med på Naturlig onsdag 5. mars kl 19:00 på Boksalongen i Litteraturhuset Bergen.

Grønn hverdag sitt formål er å inspirere folk til å ta miljøhensyn i hverdagen. “Vi vil gjøre alle til miljøvernere.” sa Maren Esmark generalsekretær i Naturvernforbundet da det ble kjent at Naturvernforbundet tar over Grønn hverdag sammen med Framtiden i våre hender. Kritiske røster hevder at man bare bør jobbe politisk - fordi en persons handlinger ikke vil bevege verden. Men kan forbruk i seg selv være politisk? Vil miljøvalg i hverdagen gjøre at man velger miljøvennlig politikk? Bli med på en spennende temakveld onsdag 5. mars kl 19:00 på Boksalongen, Litteraturhuset i Bergen.

Innledninger:

Hva kan påvirke miljøvalg i hverdagen? (15 min)

Daniel Hanss, postdoktor ved institutt for samfunnspsykologi, har publisert flere vitenskapelig artikler om hva som påvirker personers miljøvalg.

Kan forbruk være politisk? (15 min)

Thor Øivind Jensen, førsteamanuensis ved Institutt for administrasjon og organisasjonsvitenskap ved UIB, har skrevet bok og undervist om politisk forbruk. Han sitter også i styret til Slow food Bergen, som arbeider for bærekraftig matglede.

Hvorfor jobber naturvernsorganisasjoner med hverdagsmiljø? (15 min)

Nils Tore Skogland, daglig leder i Naturvernforbundet Hordaland, har satt i gang prosjektene Oljefri og Prøvekjøre, som skal gjøre det enklere for folk å bytte ut fossil oljefyring med fornybare oppvarming og bil med el-sykkel. Samtidig, er han en ivrig forkjemper for politiske løsninger.

(15 min Pause)

Spørsmål og diskusjon

Om Naturlig onsdag

Første onsdag hver måned kl. 19.00 ønsker Naturvernforbundet velkommen til faglig påfyll i et hyggelig miljø. Programmet starter kl 19.00 med en faglig innledning. Deretter er det lagt opp til fri diskusjon og mingling utover kvelden. Temaet for de faglige innledningene vil variere fra gang til gang, og vil dekke et vidt spekter av tema. På Naturlig onsdag får du faglig påfyll, mulighet for å knytte nye kontakter, utvikle gode ideer og engasjere deg til det beste for miljøet. Ta med en venn eller møt opp alene. Du blir uansett tatt godt i mot!

Få med deg det som skjer

Meld deg på nyhetsbrev i boksen til høyre og få invitasjon til Naturlig onsdag, eller følg oss på Facebook. Du kan også bli med i Facebookgruppen Naturvernforbundet - det skjer for å få invitasjoner til bl.a. Naturlig onsdag.

Miljøvalgundersøkelse 2009

21.08.2009:

Naturvernforbundet Hordaland har også ved årets valg målt partienes vilje til å prioritere natur- og miljøspørsmål. De partiene som ved sist valg fikk mer enn 1500 stemmer i Hordaland, har fått anledning til å besvare 14 sentrale spørsmål.

Krisepakke for en ny tid

28.01.2009:

Den 26. januar lanserte Kristin Halvorsen fra talerstolen på Stortinget regjeringens tiltaksspakke som skal stimulere næringsliv og redde og skape arbeidsplasser som lider under den pågående internasjonale nedgangskonjekturen. Alt i alt kom pakken på 20 milliarder kroner, og hovedtyngden av pengene går til skatelette, bygg og samferdsel. Halvorsen snakket om tiden vi lever i som et vendepunkt, og krisen som en utfordring vi kan komme fra med ny kunnskap og kompetanse. Tiltakene for arbeid skal ha en klar grønn profil.