Ha litt visjoner du også

Det finnes partier med visjoner for et miljøvennlig Bergen. Bli med og stem på et av dem i år, fordi Bergen fortjener det, oppfordrer leder i Naturvernforbundet Hordaland, Ingar Flatlandsmo i dette debattinnlegget.

Den 10. september står Bergen ved et viktig veiskille. Jeg håper at vi sammen kan stemme inn et bystyre med visjoner for en miljøvennlig by. Tenk deg et Bergen med bybane til alle bydeler og busser som suser forbi køene i egne kollektivfelt. Skal vi få til dette må bilistene være med å betale gjennom køprising. Til gjengjeld slipper småbarnsforeldre å kaste vekk kvalitetstid i endeløse køer på veien hjem fra jobb.

Tenk deg et offensivt Bergen som viser resten av landets storbyer hvordan en lager et godt kildesorteringssystem, og fører en utbyggingspolitikk som sikrer allmennheten adgang til sjøen når de vil bade en sjelden varm sommerdag. Tenk deg Bergen som en sykkelby, med gjennomgående sykkelstier som bringer deg dit du skal trygt, raskt og utslippsfritt.

Jeg er lei av å unnskylde den elendige miljøpolitikken overfor besøkende fra andre lands- og verdensdeler, ikke minst fordi jeg vet at vi kan så mye bedre.
Tenk deg den dagen når vi med hevet hode kan slå fast at Bergen er verdens beste by ? også på miljø.

Dessverre har vi i byutviklingen for lenge vært styrt av manglende visjoner.
Dette er grunne til at Bergen er lagt under asfalt, og at vi styrer mot en kø-
og utslippskrise. I følge ekspertene vil veitrafikken øke med 50 prosent frem mot 2025 dersom vi ikke gjør noe nå. Heldigvis finnes det partier som har miljøvennlige visjoner for Bergen. Jeg ber deg heller velge et av dem i år.
Fordi Bergen fortjener det.

JulpåbryggenKjellJøranHansen

Et innholdsrikt 2014

22.12.2014 | Sist oppdatert: 21.05.2015

2014 har vært et innholdsrikt år. Frivillige og ansatte i Naturvernforbundet Hordaland har gjort en stor innsats for å sette klima og naturmangfold på dagsorden i året som har gått. Kontoret er julestengt, men vi er klar for ny innsats fra 5. januar.

100_aar_bergen-29

Takk til alle som gjorde 100 årsfeiringen uforglemmelig

26.11.2014 | Sist oppdatert: 02.12.2014

Naturvernforbundets 100 årsjubileum har blitt feiret over hele landet med alt fra byvandringer, bussturer, grillede elger, foredrag, kake til kongelig besøk i Bergen. Naturvernforbundet Hordaland vil takke alle som gjorde 100 årsfeiringen i Bergen til en uforglemmelig opplevelse.

100_aar_bergen-6

100 årsjubileum i bilder

28.10.2014 | Sist oppdatert: 31.10.2014

Vi er strålende fornøyd med å ha feiret 100 år med godt miljøarbeid med flotte naturvernere og flotte representanter for organisasjoner som jobber for samme sak, politikere og for forvaltning. Ikke minst var det en ære å få besøk av Naturvernforbundets høyeste beskytter H .M. Kong Harald. Nå har vi lagt ut noen bilder fra feiringen på våre nettsider og enda flere finner du på Facebook.