Ha litt visjoner du også

Det finnes partier med visjoner for et miljøvennlig Bergen. Bli med og stem på et av dem i år, fordi Bergen fortjener det, oppfordrer leder i Naturvernforbundet Hordaland, Ingar Flatlandsmo i dette debattinnlegget.

Den 10. september står Bergen ved et viktig veiskille. Jeg håper at vi sammen kan stemme inn et bystyre med visjoner for en miljøvennlig by. Tenk deg et Bergen med bybane til alle bydeler og busser som suser forbi køene i egne kollektivfelt. Skal vi få til dette må bilistene være med å betale gjennom køprising. Til gjengjeld slipper småbarnsforeldre å kaste vekk kvalitetstid i endeløse køer på veien hjem fra jobb.

Tenk deg et offensivt Bergen som viser resten av landets storbyer hvordan en lager et godt kildesorteringssystem, og fører en utbyggingspolitikk som sikrer allmennheten adgang til sjøen når de vil bade en sjelden varm sommerdag. Tenk deg Bergen som en sykkelby, med gjennomgående sykkelstier som bringer deg dit du skal trygt, raskt og utslippsfritt.

Jeg er lei av å unnskylde den elendige miljøpolitikken overfor besøkende fra andre lands- og verdensdeler, ikke minst fordi jeg vet at vi kan så mye bedre.
Tenk deg den dagen når vi med hevet hode kan slå fast at Bergen er verdens beste by ? også på miljø.

Dessverre har vi i byutviklingen for lenge vært styrt av manglende visjoner.
Dette er grunne til at Bergen er lagt under asfalt, og at vi styrer mot en kø-
og utslippskrise. I følge ekspertene vil veitrafikken øke med 50 prosent frem mot 2025 dersom vi ikke gjør noe nå. Heldigvis finnes det partier som har miljøvennlige visjoner for Bergen. Jeg ber deg heller velge et av dem i år.
Fordi Bergen fortjener det.

Inspiration point

Bli med på lederkurs

06.10.2014 | Sist oppdatert: 13.10.2014

Vil du lære deg kunsten å lede frivillige? Bli med på lederkurs med Naturvernforbundet 7.-8. november i Oslo. Kurset skal handle om verktøy og metoder i arbeidet vårt. Målet er å gi deltakerne inspirasjon uansett hvilke saker de jobber med.

Gunnar album nær høyde Straubebilde

Gunnar Album 1965-2014

18.09.2014 | Sist oppdatert: 01.10.2014

Lørdag 13.september fikk vi den usigelig triste beskjeden om at Gunnar Album er død.

Nnv1000 år

Feirer 100 år for naturen med kongelig besøk

10.09.2014 | Sist oppdatert: 22.09.2014

I 100 år har Naturvernforbundet jobbet for å ta vare på vår rike natur og skape et bærekraftig samfunn. Nå vil vi samle medlemmer og andre som fremmer naturens sak for å feire 100 år for naturen. Som Naturvernforbundets øverste beskytter stiller Hans Majestet Kong Harald V opp på feiring i Bergen 18. oktober. Tidligere leder i Friends of the Earth England, Wales and Northern Ireland, Tony Juniper, kommer for å gi et foredrag om hvordan Norge kan gå fra å være oljeavhengig til å bygge på naturens prinsipper.