Ha litt visjoner du også

Det finnes partier med visjoner for et miljøvennlig Bergen. Bli med og stem på et av dem i år, fordi Bergen fortjener det, oppfordrer leder i Naturvernforbundet Hordaland, Ingar Flatlandsmo i dette debattinnlegget.

Den 10. september står Bergen ved et viktig veiskille. Jeg håper at vi sammen kan stemme inn et bystyre med visjoner for en miljøvennlig by. Tenk deg et Bergen med bybane til alle bydeler og busser som suser forbi køene i egne kollektivfelt. Skal vi få til dette må bilistene være med å betale gjennom køprising. Til gjengjeld slipper småbarnsforeldre å kaste vekk kvalitetstid i endeløse køer på veien hjem fra jobb.

Tenk deg et offensivt Bergen som viser resten av landets storbyer hvordan en lager et godt kildesorteringssystem, og fører en utbyggingspolitikk som sikrer allmennheten adgang til sjøen når de vil bade en sjelden varm sommerdag. Tenk deg Bergen som en sykkelby, med gjennomgående sykkelstier som bringer deg dit du skal trygt, raskt og utslippsfritt.

Jeg er lei av å unnskylde den elendige miljøpolitikken overfor besøkende fra andre lands- og verdensdeler, ikke minst fordi jeg vet at vi kan så mye bedre.
Tenk deg den dagen når vi med hevet hode kan slå fast at Bergen er verdens beste by ? også på miljø.

Dessverre har vi i byutviklingen for lenge vært styrt av manglende visjoner.
Dette er grunne til at Bergen er lagt under asfalt, og at vi styrer mot en kø-
og utslippskrise. I følge ekspertene vil veitrafikken øke med 50 prosent frem mot 2025 dersom vi ikke gjør noe nå. Heldigvis finnes det partier som har miljøvennlige visjoner for Bergen. Jeg ber deg heller velge et av dem i år.
Fordi Bergen fortjener det.

Oddvar Skre ved Dalelva 30

Oddvar Skre valgt som æresmedlem

25.03.2014 | Sist oppdatert: 25.03.2014

Oddvar Skre ble på årsmøte enstemmig vedtatt som æresmedlem i Naturvernforbundet Hordaland for utrettelig innsats i naturvernsarbeid gjennom mange år.

Bergen

Introduksjonsmøte på Bryggen i Bergen

24.03.2014 | Sist oppdatert: 24.03.2014

Syntes du naturen er verd å ta vare på? På introduksjonsmøte lærer du hvordan du kan engasjere seg for et bedre miljø i Norges eldste naturvernsorganisasjon.

Lygragjestegård

Bli med på Strategihelg

24.03.2014 | Sist oppdatert: 27.03.2014

Har du lyst til å bli kjent med andre naturvernere? Vil være med å legge en slagplan for naturvern? Vil du gå på tur i naturskjønne Lygra? Ikke nøl med å melde deg på årets strategihelg 4. -6 april!