Ha litt visjoner du også

Det finnes partier med visjoner for et miljøvennlig Bergen. Bli med og stem på et av dem i år, fordi Bergen fortjener det, oppfordrer leder i Naturvernforbundet Hordaland, Ingar Flatlandsmo i dette debattinnlegget.

Den 10. september står Bergen ved et viktig veiskille. Jeg håper at vi sammen kan stemme inn et bystyre med visjoner for en miljøvennlig by. Tenk deg et Bergen med bybane til alle bydeler og busser som suser forbi køene i egne kollektivfelt. Skal vi få til dette må bilistene være med å betale gjennom køprising. Til gjengjeld slipper småbarnsforeldre å kaste vekk kvalitetstid i endeløse køer på veien hjem fra jobb.

Tenk deg et offensivt Bergen som viser resten av landets storbyer hvordan en lager et godt kildesorteringssystem, og fører en utbyggingspolitikk som sikrer allmennheten adgang til sjøen når de vil bade en sjelden varm sommerdag. Tenk deg Bergen som en sykkelby, med gjennomgående sykkelstier som bringer deg dit du skal trygt, raskt og utslippsfritt.

Jeg er lei av å unnskylde den elendige miljøpolitikken overfor besøkende fra andre lands- og verdensdeler, ikke minst fordi jeg vet at vi kan så mye bedre.
Tenk deg den dagen når vi med hevet hode kan slå fast at Bergen er verdens beste by ? også på miljø.

Dessverre har vi i byutviklingen for lenge vært styrt av manglende visjoner.
Dette er grunne til at Bergen er lagt under asfalt, og at vi styrer mot en kø-
og utslippskrise. I følge ekspertene vil veitrafikken øke med 50 prosent frem mot 2025 dersom vi ikke gjør noe nå. Heldigvis finnes det partier som har miljøvennlige visjoner for Bergen. Jeg ber deg heller velge et av dem i år.
Fordi Bergen fortjener det.

Naturlig onsdag 5. mars 2014

Grønn hverdag for alle?

12.03.2014 | Sist oppdatert: 12.03.2014

Organisasjonen ”Grønn hverdag” hadde som formål å gjøre det enklere for folk flest å handle miljøvennlige i hverdagen. Dessverre gikk Grønn hverdag konkurs i vinter, men Framtiden i våre hender og Naturvernforbundet gikk sammen om å kjøpe konkursboet, for å sikre den grønne hverdagens fremtid. For å diskutere veien videre inviterte Naturvernforbundet Hordaland en statsviter, en samfunnspsykolog og vår nye samarbeidspartner, Framtiden i våre hender.

Miljøpris2013ordentligbilde

Fikk Miljøpris for Hordaland 2013

11.03.2014 | Sist oppdatert: 04.09.2014

Hordaland fylkeskommune gav Miljøpris for Hordaland 2013 til Naturvernforbundet Hordaland for arbeidet med nasjonalt anerkjente prosjekt som oljefri.no og prøvekjøre.no Prisen ble mottatt av fylkesleder Signe Sandberg og daglig leder Nils Tore Skogland.

Forsmark atomkraftverk

Diskusjonskveld om atomkraft

04.03.2014 | Sist oppdatert: 04.03.2014

Naturleg onsdag om Thorium er diverre utsatt, istaden kan du gå på eit spanande føredrag om "Grøn kvardag for alle?" i Boksalongen på Litteraturhuset i morgon. Allereie neste onsdag kl 19:00 på "Det grøne loftet" har du høve til å diskutere atomkraft med andre studentar.