Ha litt visjoner du også

Det finnes partier med visjoner for et miljøvennlig Bergen. Bli med og stem på et av dem i år, fordi Bergen fortjener det, oppfordrer leder i Naturvernforbundet Hordaland, Ingar Flatlandsmo i dette debattinnlegget.

Den 10. september står Bergen ved et viktig veiskille. Jeg håper at vi sammen kan stemme inn et bystyre med visjoner for en miljøvennlig by. Tenk deg et Bergen med bybane til alle bydeler og busser som suser forbi køene i egne kollektivfelt. Skal vi få til dette må bilistene være med å betale gjennom køprising. Til gjengjeld slipper småbarnsforeldre å kaste vekk kvalitetstid i endeløse køer på veien hjem fra jobb.

Tenk deg et offensivt Bergen som viser resten av landets storbyer hvordan en lager et godt kildesorteringssystem, og fører en utbyggingspolitikk som sikrer allmennheten adgang til sjøen når de vil bade en sjelden varm sommerdag. Tenk deg Bergen som en sykkelby, med gjennomgående sykkelstier som bringer deg dit du skal trygt, raskt og utslippsfritt.

Jeg er lei av å unnskylde den elendige miljøpolitikken overfor besøkende fra andre lands- og verdensdeler, ikke minst fordi jeg vet at vi kan så mye bedre.
Tenk deg den dagen når vi med hevet hode kan slå fast at Bergen er verdens beste by ? også på miljø.

Dessverre har vi i byutviklingen for lenge vært styrt av manglende visjoner.
Dette er grunne til at Bergen er lagt under asfalt, og at vi styrer mot en kø-
og utslippskrise. I følge ekspertene vil veitrafikken øke med 50 prosent frem mot 2025 dersom vi ikke gjør noe nå. Heldigvis finnes det partier som har miljøvennlige visjoner for Bergen. Jeg ber deg heller velge et av dem i år.
Fordi Bergen fortjener det.

Sotrasambandet(1)

Reagerer på tung veisatsing

26.11.2015 | Sist oppdatert: 14.03.2016

Naturvernforbundet Hordaland reagerer på at reguleringsplanen for Sotrasambandet legger opp til en tredobling i veikapasiteten i området. Les uttalelsen her.

Stemmegivning på landsmøte i Naturvernforbundet i Bergen 2009

Les om Karbonavgift til fordeling (KAF) her

06.11.2015 | Sist oppdatert: 14.03.2016

Naturvernforbundet Hordalands forslag til uttalelse om KAF diskuteres denne helgen på landsmøtet i Naturvernforbundet 2015. Les uttalelsen og andre artikler om ordningen her.

Naturlig onsdag: Gode grønne Bergen - visjon for 2030.

Gode grønne Bergen - visjon for 2030

24.09.2015 | Sist oppdatert: 16.10.2015

Aldri har det vært snakket mer om Gåbyen. Aldri har det vært satset mer på å øke biltrafikken. Bergens politiske topprepresentanter møttes til debatt om Gode grønne Bergen da klima og transportgruppen i Naturvernforbundet Hordaland inviterte til Naturlig onsdag 2. september 2015.