• Hordaland
  • Kjøp jubileumsboken til Naturvernforbundet i Vest

Honoria Bjerknes Hamre gir et eksemplar av jubileumsboken til klima- og miljøminister Tine Sundtoft (Foto Øyvind Grimen).

Kjøp jubileumsboken til Naturvernforbundet i Vest

Honoria Bjerknes Hamre har brukt månedvis på å samle historier fra nåværende og tidligere aktive. Nå er boka ferdig fra trykken og klar for bestilling.

Naturvernforbundet er 100 år i år, det feires også i Hordaland. Honoria Bjerknes Hamre har vært aktiv i Naturvernforbundet i omtrent 50 år. Nå har hun brukt måneder på å samle historier fra nåværende og tidligere aktive. Resultatet er en rikt illustrert jubileumsbok ved navnet "På lag med naturen i 100 år" på 111 sider.

Mer om "På lag med naturen i 100 år"
Etter 100 år har vi fortsatt store oppgaver når det gjelder å ta vare på natur, miljø og klima. Det er samtidig flott og inspirerende å se tilbake på arbeidet som er gjort over mange år. Derfor har Honoria Hamre samlet bilder og historie om de siste 50 årene. De første 50 er skrevet om tidligere.

I de siste 50 årene har Naturvernforbundet Hordaland vært del av "den grønne bølgen". Vassdrag er blitt varig vernet, nasjonalparker og landskapsvernområder er opprettet. Mange typer forurensing er redusert, sur nedbør er et mye mindre problem enn før. Oljefyr er blitt erstattet med mer klimavennlig og energieffektiv oppvarming. Vi var med da faren for radioaktiv forurensing av Nordsjøen fra atomkraftanleggene i Dounreay og Sellafield ble stoppet.

Mer om bokas forfatter:

• Honoria har hatt mange verv i Naturvernforbundet, hun har sittet i landsstyret og var leder på landsbasis i tre år (i 80-årene).
  • Med fagkretsen biologi, geologi og kjemi fra Universitetet har hun undervist i videregående skole. Denne fagkombinasjonen gjorde det naturlig å starte undervisning i fjelløkologi, elever ble tatt med til fjells hver sommer. Som pensjonist fortsatte Honoria å ha kurs for elever fra videregående skole i fjelløkologi på Finse.
  • Honoria har skrevet flere bøker om fjellet, blant annet boken “De små barskingene i høyfjellet” som forteller om fjellblomstenes tilpasning til det tøffe klimaet. Boken er illustrert med egne bilder.
  • Honoria har skrevet mange debattinnlegg i avisene som i stor grad handler om miljø.

Honoria har også blitt intervjuet av BT. Her kan du lese det flotte intervjuet.

Priser og levering:

• Naturvernforbundet i Vest sin jubileumsbok: ”På lag med naturen” koster 200 kr for medlemmer. Ut november vil også ikke-medlemmer kunne kjøpe boka til denne prisen.
  • Naturvernforbundets ”Naturen svikter aldri” koster 200 kr for medlemmer og 400 kr for ikke medlemmer.

Hent boka på vårt kontor eller en av våre arrangementer uten fraktkostnader:

• Stikk innom kontoret mellom kl 10 og 15 på hverdager eller hent bøkene på Naturlig onsdag eller andre arrangementer i vår regi. Du må da betale kontant, men slipper og betale porto og ekspedisjonsgebyr.
  • Du kan også kontakte oss på hordaland@naturvernforbundet.no eller tlf 55 30 06 60.

Bestill boka på nett få tilsendt sendes per post – men må betale frakt og ekspedisjonsgebyr:

• Boka ble lansert på 100 årsjubileumsfeiringen i Bergen 18. oktober og kan bestilles ved å fylle ut skjemaet på deltager.no for levering per post i Norge.
  • Dersom du skal kjøpe boka andre steder enn Norge må du ta kontakt på  hordaland@naturvernforbundet.no eller tlf 55 30 06 60.
  • Dersom du ønsker å få tilsendt den nasjonale jubileumsboken "Naturen svikter aldri" må du bestille den fra Naturbutikken, der du også kan lese mer om boken.
  • NB! Utsending er basert på frivillig innsats og vi må derfor ta forbehold om at utsending kan ta opp til en måned.

Artikkelen ble sist oppdatert: 28.11.2014

Nnv1000 år

Feirer 100 år for naturen med kongelig besøk

10.09.2014 | Sist oppdatert: 22.09.2014

I 100 år har Naturvernforbundet jobbet for å ta vare på vår rike natur og skape et bærekraftig samfunn. Nå vil vi samle medlemmer og andre som fremmer naturens sak for å feire 100 år for naturen. Som Naturvernforbundets øverste beskytter stiller Hans Majestet Kong Harald V opp på feiring i Bergen 18. oktober. Tidligere leder i Friends of the Earth England, Wales and Northern Ireland, Tony Juniper, kommer for å gi et foredrag om hvordan Norge kan gå fra å være oljeavhengig til å bygge på naturens prinsipper.

Oddvar Skre ved Dalelva 30

Oddvar Skre valgt som æresmedlem

25.03.2014 | Sist oppdatert: 25.03.2014

Oddvar Skre ble på årsmøte enstemmig vedtatt som æresmedlem i Naturvernforbundet Hordaland for utrettelig innsats i naturvernsarbeid gjennom mange år.

Bergen

Introduksjonsmøte på Bryggen i Bergen

24.03.2014 | Sist oppdatert: 24.03.2014

Syntes du naturen er verd å ta vare på? På introduksjonsmøte lærer du hvordan du kan engasjere seg for et bedre miljø i Norges eldste naturvernsorganisasjon.