• Hordaland
  • Kjøp jubileumsboken til Naturvernforbundet i Vest

Honoria Bjerknes Hamre gir et eksemplar av jubileumsboken til klima- og miljøminister Tine Sundtoft (Foto Øyvind Grimen).

Kjøp jubileumsboken til Naturvernforbundet i Vest

Honoria Bjerknes Hamre har brukt månedvis på å samle historier fra nåværende og tidligere aktive. Nå er boka ferdig fra trykken og klar for bestilling.

Naturvernforbundet er 100 år i år, det feires også i Hordaland. Honoria Bjerknes Hamre har vært aktiv i Naturvernforbundet i omtrent 50 år. Nå har hun brukt måneder på å samle historier fra nåværende og tidligere aktive. Resultatet er en rikt illustrert jubileumsbok ved navnet "På lag med naturen i 100 år" på 111 sider.

Mer om "På lag med naturen i 100 år"
Etter 100 år har vi fortsatt store oppgaver når det gjelder å ta vare på natur, miljø og klima. Det er samtidig flott og inspirerende å se tilbake på arbeidet som er gjort over mange år. Derfor har Honoria Hamre samlet bilder og historie om de siste 50 årene. De første 50 er skrevet om tidligere.

I de siste 50 årene har Naturvernforbundet Hordaland vært del av "den grønne bølgen". Vassdrag er blitt varig vernet, nasjonalparker og landskapsvernområder er opprettet. Mange typer forurensing er redusert, sur nedbør er et mye mindre problem enn før. Oljefyr er blitt erstattet med mer klimavennlig og energieffektiv oppvarming. Vi var med da faren for radioaktiv forurensing av Nordsjøen fra atomkraftanleggene i Dounreay og Sellafield ble stoppet.

Mer om bokas forfatter:

• Honoria har hatt mange verv i Naturvernforbundet, hun har sittet i landsstyret og var leder på landsbasis i tre år (i 80-årene).
  • Med fagkretsen biologi, geologi og kjemi fra Universitetet har hun undervist i videregående skole. Denne fagkombinasjonen gjorde det naturlig å starte undervisning i fjelløkologi, elever ble tatt med til fjells hver sommer. Som pensjonist fortsatte Honoria å ha kurs for elever fra videregående skole i fjelløkologi på Finse.
  • Honoria har skrevet flere bøker om fjellet, blant annet boken “De små barskingene i høyfjellet” som forteller om fjellblomstenes tilpasning til det tøffe klimaet. Boken er illustrert med egne bilder.
  • Honoria har skrevet mange debattinnlegg i avisene som i stor grad handler om miljø.

Honoria har også blitt intervjuet av BT. Her kan du lese det flotte intervjuet.

Priser og levering:

• Naturvernforbundet i Vest sin jubileumsbok: ”På lag med naturen” koster 200 kr for medlemmer. Ut november vil også ikke-medlemmer kunne kjøpe boka til denne prisen.
  • Naturvernforbundets ”Naturen svikter aldri” koster 200 kr for medlemmer og 400 kr for ikke medlemmer.

Hent boka på vårt kontor eller en av våre arrangementer uten fraktkostnader:

• Stikk innom kontoret mellom kl 10 og 15 på hverdager eller hent bøkene på Naturlig onsdag eller andre arrangementer i vår regi. Du må da betale kontant, men slipper og betale porto og ekspedisjonsgebyr.
  • Du kan også kontakte oss på hordaland@naturvernforbundet.no eller tlf 55 30 06 60.

Bestill boka på nett få tilsendt sendes per post – men må betale frakt og ekspedisjonsgebyr:

• Boka ble lansert på 100 årsjubileumsfeiringen i Bergen 18. oktober og kan bestilles ved å fylle ut skjemaet på deltager.no for levering per post i Norge.
  • Dersom du skal kjøpe boka andre steder enn Norge må du ta kontakt på  hordaland@naturvernforbundet.no eller tlf 55 30 06 60.
  • Dersom du ønsker å få tilsendt den nasjonale jubileumsboken "Naturen svikter aldri" må du bestille den fra Naturbutikken, der du også kan lese mer om boken.
  • NB! Utsending er basert på frivillig innsats og vi må derfor ta forbehold om at utsending kan ta opp til en måned.

Artikkelen ble sist oppdatert: 28.11.2014

Forsmark atomkraftverk

Diskusjonskveld om atomkraft

04.03.2014 | Sist oppdatert: 04.03.2014

Naturleg onsdag om Thorium er diverre utsatt, istaden kan du gå på eit spanande føredrag om "Grøn kvardag for alle?" i Boksalongen på Litteraturhuset i morgon. Allereie neste onsdag kl 19:00 på "Det grøne loftet" har du høve til å diskutere atomkraft med andre studentar.

Recyclingbins
Naturlig onsdag neste uke

Grønn hverdag er død - lenge leve grønn hverdag

26.02.2014 | Sist oppdatert: 27.02.2014

Grønn hverdag sitt formål er å inspirere folk til å ta miljøhensyn i hverdagen. Grønn hverdag gikk konkurs, men nå har Naturvernforbundet tatt over Grønn hverdag sammen med Framtiden i våre hender. Har hverdagsaktivismen livets rett? Bli med på Naturlig onsdag 5. mars kl 19:00 på Boksalongen i Litteraturhuset Bergen.

Seiersherren Tom Sverre Tomren og de fleste andre stortingsdeltakerne på miljøpolitisk speeddating.

Miljøpolitisk speeddating ble en valgdebatt utenom det vanlige

Det var spørsmål og diskusjoner utenom det vanlige da stortingskandidater fra ni partier møtte miljøengasjerte velgere onsdag 4. September på HUB Bergen. Miljøpartiet de Grønnes Tom Sverre Tomren gikk av med seieren i en uhøytidelig Melodi Grand Prix-poengutdeling, mens Venstres Terje Breivik overrasket mest positivt. Med Linda Eide til å lose deltakerne gjennom programmet i et sjarmerende lokale på Bryggen, ble det virkelig en valgdebatt utenom det vanlige.