Klimapolitikk i Askøy Kommune

Undersøkelsen lover godt for Follesmarka
I følge Naturvernforbundet sin undersøkelse, er det stor enighet om blant annet"markagrense", resirkulering og andre miljøtiltak blant de politiske partiene på Askøy.
Undersøkelsen la opp til at partiene skulle svare enten enig, uening, eller «Har ikke tatt stilling» på en rekke miljøpolitiske spørsmål. Konklusjonen er at partiene SV, KRF, AP og Venstre kommer best ut, mens det det er langt ned til partiene Høyre og FRP.

I følge undersøkelsen kommer det frem at det er full enighet om et bedre resirkuleringsystem og en styrking av kollektivtilbudet på Askøy. Det lover også godt for Follesemarka og kanskje og Tveitaskogen at det er stor politisk enighet om ei "markagrense". De rødgrønne partiene AP, KRF, SV og Venstre sier tydelig at dette er noe de vil arbeide for. Uventet er det kanskje at de også får støtte fra FRP, mens bare Høyre, Demokratene og Kystpartiet var mot.

På den andre siden er stort sett alle partiene mot bruk av veiprising/rushtidsavgift som ett miljøtiltak, noe som står i sterk kontrast til Naturvernforbundets holdning. Naturvernforbundet Askøy vil følge praktisk politikk i kommende periode, og vil bruke materialet fra undersøkelsen til å minne partiene om hva de ”sa” før valget høsten 2007.

Hele undersøkelsen kan leses på

Inspiration point

Bli med på lederkurs

06.10.2014 | Sist oppdatert: 13.10.2014

Vil du lære deg kunsten å lede frivillige? Bli med på lederkurs med Naturvernforbundet 7.-8. november i Oslo. Kurset skal handle om verktøy og metoder i arbeidet vårt. Målet er å gi deltakerne inspirasjon uansett hvilke saker de jobber med.

Gunnar album nær høyde Straubebilde

Gunnar Album 1965-2014

18.09.2014 | Sist oppdatert: 01.10.2014

Lørdag 13.september fikk vi den usigelig triste beskjeden om at Gunnar Album er død.

Nnv1000 år

Feirer 100 år for naturen med kongelig besøk

10.09.2014 | Sist oppdatert: 22.09.2014

I 100 år har Naturvernforbundet jobbet for å ta vare på vår rike natur og skape et bærekraftig samfunn. Nå vil vi samle medlemmer og andre som fremmer naturens sak for å feire 100 år for naturen. Som Naturvernforbundets øverste beskytter stiller Hans Majestet Kong Harald V opp på feiring i Bergen 18. oktober. Tidligere leder i Friends of the Earth England, Wales and Northern Ireland, Tony Juniper, kommer for å gi et foredrag om hvordan Norge kan gå fra å være oljeavhengig til å bygge på naturens prinsipper.