Klimapolitikk i Askøy Kommune

Undersøkelsen lover godt for Follesmarka
I følge Naturvernforbundet sin undersøkelse, er det stor enighet om blant annet"markagrense", resirkulering og andre miljøtiltak blant de politiske partiene på Askøy.
Undersøkelsen la opp til at partiene skulle svare enten enig, uening, eller «Har ikke tatt stilling» på en rekke miljøpolitiske spørsmål. Konklusjonen er at partiene SV, KRF, AP og Venstre kommer best ut, mens det det er langt ned til partiene Høyre og FRP.

I følge undersøkelsen kommer det frem at det er full enighet om et bedre resirkuleringsystem og en styrking av kollektivtilbudet på Askøy. Det lover også godt for Follesemarka og kanskje og Tveitaskogen at det er stor politisk enighet om ei "markagrense". De rødgrønne partiene AP, KRF, SV og Venstre sier tydelig at dette er noe de vil arbeide for. Uventet er det kanskje at de også får støtte fra FRP, mens bare Høyre, Demokratene og Kystpartiet var mot.

På den andre siden er stort sett alle partiene mot bruk av veiprising/rushtidsavgift som ett miljøtiltak, noe som står i sterk kontrast til Naturvernforbundets holdning. Naturvernforbundet Askøy vil følge praktisk politikk i kommende periode, og vil bruke materialet fra undersøkelsen til å minne partiene om hva de ”sa” før valget høsten 2007.

Hele undersøkelsen kan leses på

Naturlig onsdag 5. mars 2014

Grønn hverdag for alle?

12.03.2014 | Sist oppdatert: 12.03.2014

Organisasjonen ”Grønn hverdag” hadde som formål å gjøre det enklere for folk flest å handle miljøvennlige i hverdagen. Dessverre gikk Grønn hverdag konkurs i vinter, men Framtiden i våre hender og Naturvernforbundet gikk sammen om å kjøpe konkursboet, for å sikre den grønne hverdagens fremtid. For å diskutere veien videre inviterte Naturvernforbundet Hordaland en statsviter, en samfunnspsykolog og vår nye samarbeidspartner, Framtiden i våre hender.

Miljøpris2013ordentligbilde

Fikk Miljøpris for Hordaland 2013

11.03.2014 | Sist oppdatert: 04.09.2014

Hordaland fylkeskommune gav Miljøpris for Hordaland 2013 til Naturvernforbundet Hordaland for arbeidet med nasjonalt anerkjente prosjekt som oljefri.no og prøvekjøre.no Prisen ble mottatt av fylkesleder Signe Sandberg og daglig leder Nils Tore Skogland.

Forsmark atomkraftverk

Diskusjonskveld om atomkraft

04.03.2014 | Sist oppdatert: 04.03.2014

Naturleg onsdag om Thorium er diverre utsatt, istaden kan du gå på eit spanande føredrag om "Grøn kvardag for alle?" i Boksalongen på Litteraturhuset i morgon. Allereie neste onsdag kl 19:00 på "Det grøne loftet" har du høve til å diskutere atomkraft med andre studentar.