Klimapolitikk i Askøy Kommune

Undersøkelsen lover godt for Follesmarka
I følge Naturvernforbundet sin undersøkelse, er det stor enighet om blant annet"markagrense", resirkulering og andre miljøtiltak blant de politiske partiene på Askøy.
Undersøkelsen la opp til at partiene skulle svare enten enig, uening, eller «Har ikke tatt stilling» på en rekke miljøpolitiske spørsmål. Konklusjonen er at partiene SV, KRF, AP og Venstre kommer best ut, mens det det er langt ned til partiene Høyre og FRP.

I følge undersøkelsen kommer det frem at det er full enighet om et bedre resirkuleringsystem og en styrking av kollektivtilbudet på Askøy. Det lover også godt for Follesemarka og kanskje og Tveitaskogen at det er stor politisk enighet om ei "markagrense". De rødgrønne partiene AP, KRF, SV og Venstre sier tydelig at dette er noe de vil arbeide for. Uventet er det kanskje at de også får støtte fra FRP, mens bare Høyre, Demokratene og Kystpartiet var mot.

På den andre siden er stort sett alle partiene mot bruk av veiprising/rushtidsavgift som ett miljøtiltak, noe som står i sterk kontrast til Naturvernforbundets holdning. Naturvernforbundet Askøy vil følge praktisk politikk i kommende periode, og vil bruke materialet fra undersøkelsen til å minne partiene om hva de ”sa” før valget høsten 2007.

Hele undersøkelsen kan leses på

Miljøvalgbilde

De Grønne, Rødt og SV til topps på Miljøvalgundersøkelsen for Hordaland

28.08.2013 | Sist oppdatert: 30.08.2013

Naturvernforbundet Hordaland og Natur og Ungdom har formulert 10 viktige miljøspørsmål for perioden 2013-2017. De mest aktuelle listekandidatene som ved forrige valg fikk mer enn 1500 stemmer, har fått anledning til å vise hvordan de vil prioritere disse natur- og miljøspørsmålene i neste Stortingsperiode. Basert på dette er miljøsynspunktene målt, slik at det blir tydelig hvilke partier som tar gode miljøvalg.

Hvem vinner Miljøvalget?

29.08.2011 | Sist oppdatert: 29.08.2011

Naturvernforbundet og Natur og Ungdom i Hordaland har gjennomført sin valgårlige miljøundersøkelse av de politiske partienes standpunkter. Viljen til gode miljøvalg overrasker og forplikter partiene i neste kommune og fylkestingsperiode.