Klimapolitikk i Askøy Kommune

Undersøkelsen lover godt for Follesmarka
I følge Naturvernforbundet sin undersøkelse, er det stor enighet om blant annet"markagrense", resirkulering og andre miljøtiltak blant de politiske partiene på Askøy.
Undersøkelsen la opp til at partiene skulle svare enten enig, uening, eller «Har ikke tatt stilling» på en rekke miljøpolitiske spørsmål. Konklusjonen er at partiene SV, KRF, AP og Venstre kommer best ut, mens det det er langt ned til partiene Høyre og FRP.

I følge undersøkelsen kommer det frem at det er full enighet om et bedre resirkuleringsystem og en styrking av kollektivtilbudet på Askøy. Det lover også godt for Follesemarka og kanskje og Tveitaskogen at det er stor politisk enighet om ei "markagrense". De rødgrønne partiene AP, KRF, SV og Venstre sier tydelig at dette er noe de vil arbeide for. Uventet er det kanskje at de også får støtte fra FRP, mens bare Høyre, Demokratene og Kystpartiet var mot.

På den andre siden er stort sett alle partiene mot bruk av veiprising/rushtidsavgift som ett miljøtiltak, noe som står i sterk kontrast til Naturvernforbundets holdning. Naturvernforbundet Askøy vil følge praktisk politikk i kommende periode, og vil bruke materialet fra undersøkelsen til å minne partiene om hva de ”sa” før valget høsten 2007.

Hele undersøkelsen kan leses på

Sotrasambandet(1)

Reagerer på tung veisatsing

26.11.2015 | Sist oppdatert: 14.03.2016

Naturvernforbundet Hordaland reagerer på at reguleringsplanen for Sotrasambandet legger opp til en tredobling i veikapasiteten i området. Les uttalelsen her.

Stemmegivning på landsmøte i Naturvernforbundet i Bergen 2009

Les om Karbonavgift til fordeling (KAF) her

06.11.2015 | Sist oppdatert: 14.03.2016

Naturvernforbundet Hordalands forslag til uttalelse om KAF diskuteres denne helgen på landsmøtet i Naturvernforbundet 2015. Les uttalelsen og andre artikler om ordningen her.

Naturlig onsdag: Gode grønne Bergen - visjon for 2030.

Gode grønne Bergen - visjon for 2030

24.09.2015 | Sist oppdatert: 16.10.2015

Aldri har det vært snakket mer om Gåbyen. Aldri har det vært satset mer på å øke biltrafikken. Bergens politiske topprepresentanter møttes til debatt om Gode grønne Bergen da klima og transportgruppen i Naturvernforbundet Hordaland inviterte til Naturlig onsdag 2. september 2015.