Miljøvalgundersøkelse 2009

Naturvernforbundet Hordaland har også ved årets valg målt partienes vilje til å prioritere natur- og miljøspørsmål. De partiene som ved sist valg fikk mer enn 1500 stemmer i Hordaland, har fått anledning til å besvare 14 sentrale spørsmål.

Det er oppmuntrende at alle partiene fullt ut støtter redusert reisetid på Bergensbanen, blant annet ved bygging av Ringeriksbanen. Det er også bred støtte for speilvending av reservasjonsmuligheten mot postreklame, for økte statstilskudd til Bybanen og for større overføringer til kollektivtrafikken i byene.

Samtidig er det skuffende at så få støtter bevaring av naturmangfoldet gjennom restriksjoner på småkraftutbygging. Det kan indikere svak kunnskap om skadevirkningene som følge av slike naturinngrep. De aktuelle synes således å vektlegge økt strømproduksjon fra småkraft som «klimaalibi». Svakt står også garantien om at rensing av CO2-utslippene fra gasskraftverket på Mongstad må gjelde, og at konsesjon trekkes tilbake om rensing ikke oppnås. Det er også svak støtte for at det ikke bør gis tillatelse til ytterligere letevirksomhet og økt utvinning på norsk sokkel.

Det kan virke som at flertallet av stortingskandidatene vil «redde» klimaet gjennom å bygge ut småkraftverk for å produsere mer strøm, samtidig som de ikke vil redusere de gigantiske CO2-utslippene fra gasskraftverk og norsk olje- og gassvirksomhet.

Miljøundersøkelsen bekrefter også at flere av Stortingskandidatene ikke har tatt innover seg de alvorlige framtidige konsekvensene av klimaendringene. Kandidatene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Arbeiderpartiet synes lite innstilt på å gjennomføre tiltak som monner for å begrense klimaendringene og beskytte naturmangfold. Miljømotstanden er vesentlig større i Frp, Høyre og Ap enn det i Krf, SV, Rødt, Miljøpartiet De Grønne og Venstre. Hvilke av disse partiene som kommer i regjeringsposisjon med mest stortingsrepresentanter, vil avgjøre om det blir miljøforverring eller forbedring i neste Stortingsperiode. Spørsmålet er om et større SV kan dra AP og Senterpartiet i mindre miljøskadelig retning, eller om et større Krf og Venstre kan dra Høyre og Frp i mindre miljøskadelig retning. Senterpartiet og Venstre synes her å stå i en mellomposisjon.

Miljøvalgundersøkelsen viser at det finnes gode miljøpartier både på den rødgrønne og på den borgelige siden. Dette er gledelig og nødvendig for at natur og miljø skal få sterkere gjennomslag i neste Stortingsperiode. Naturvernforbundet Hordaland håper denne undersøkelsen gir velgerne bedre kunnskap om hvilke miljøprioriteringer Stortingskandidatene har for de neste fire årene og ønsker alle et godt miljøvalg 14. september 2009.

Miljøparti i valgundersøkelsen 2009 er: De Grønne, Rødt, KrF, og SV.

Les hele undersøkelsen på:

Recyclingbins
Naturlig onsdag neste uke

Grønn hverdag er død - lenge leve grønn hverdag

26.02.2014 | Sist oppdatert: 27.02.2014

Grønn hverdag sitt formål er å inspirere folk til å ta miljøhensyn i hverdagen. Grønn hverdag gikk konkurs, men nå har Naturvernforbundet tatt over Grønn hverdag sammen med Framtiden i våre hender. Har hverdagsaktivismen livets rett? Bli med på Naturlig onsdag 5. mars kl 19:00 på Boksalongen i Litteraturhuset Bergen.

Seiersherren Tom Sverre Tomren og de fleste andre stortingsdeltakerne på miljøpolitisk speeddating.

Miljøpolitisk speeddating ble en valgdebatt utenom det vanlige

Det var spørsmål og diskusjoner utenom det vanlige da stortingskandidater fra ni partier møtte miljøengasjerte velgere onsdag 4. September på HUB Bergen. Miljøpartiet de Grønnes Tom Sverre Tomren gikk av med seieren i en uhøytidelig Melodi Grand Prix-poengutdeling, mens Venstres Terje Breivik overrasket mest positivt. Med Linda Eide til å lose deltakerne gjennom programmet i et sjarmerende lokale på Bryggen, ble det virkelig en valgdebatt utenom det vanlige.