Øko-omvisning på Ypsøy

I strålende vær ble turen til Ypsøy en reise i natur, kultur og historie. Tjue engasjerte påmeldte ble vist rundt på øya som ligger i Meland. Turen var et samarbeid mellom økobonden Vigleik Ypsøy, Naturvernforbundet Hordaland og Bergen Turlag.
Etter en liten misforståelse om hvor kaia på Io egentlig var, ble vi alle til slutt hentet i båt av bonden Vigleik Ypsøy og fraktet over til Ypsøy. Der ble vi møtt av kona til Vigleik som ønsket oss velkommen og fortalte om hva de driver med nå, og hvilke planer de har for framtiden. Omvisningen begynte på innmarka og vi fikk se spor etter bosetning på øya så langt tilbake som 6000 år siden.

Andre del av turen gikk til utmarka der vi fikk se villsauen, eller utegangarsauen som bonden helst vil kalle dem. Store deler av utmarka bar tydelig preg av brenning, som er en eldgammel måte for å unngå gjengroing av landskapet, og dermed legge til rette for beiting. Ypsøy- ekteparet driver økologisk, dvs. at sauene ikke får kraftfôr, og det brukes ikke noen form for sprøytemidler.

Turen tok slutt da vi nådde Det Naue, som er seilingsleden der det fra enkelte hold er ønsket å sprenge ut for å gi plass til større cruiseskip. I dette sundet er det gode fiskeforhold, og her henter bonden ofte middagen sin.

Ved retur til den vakre vika vi ankom, ble det servert fruktsuppe og saft, og Monica Ypsøy fortalte om honningproduksjonen, arbeidsmetoder, og planer om å bosette seg for godt på øya. I like vakkert vær ble vi transportert tilbake til fastlandet, og alle var enige om at det hadde vært en flott og lærerik opplevelse!

Naturvernforbundet ønsker å takke Vigleik og Monica Ypsøy for deres gjestmildhet og genuine interesse for det de holder på med !

Hvis noen skulle være interessert i å kjøpe økologisk sauekjøtt eller honning kan de kontakte Vigleik Ypsøy på tlf. 950 61 191.

Julebanner

Tips til miljøvennlig jul

13.12.2019 | Sist oppdatert: 14.12.2019

Føler du på julegavestresset i disse adventstider? Vi gir deg noen tips til gaver og innpakning og valg av juletre og julemat. Ha en god, avslappet jul!